„Eu sunt
Calea, Adevărul şi Viaţa!” (In. 14, 6)
„Trupul
Meu este viaţa lumii.” (In. 6, 51)
„Eu am
venit ca lumea viaţă să aibă - şi din belşug să aibă!” (In. 10, 10)
„Nu
plângeţi; copila n-a murit, ci doarme!” (Lc. 8,52)
„Apucând-o
de mână, a strigat, zicând: Copilă, scoală-te!” (Lc. 8,54)
iar
„duhul ei s-a întors şi a înviat îndată” (Lc. 8,55)
„Tinere,
ţie îţi zic: scoală-te!” (Lc. 7,14) „şi s-a ridicat mortul şi a
început să vorbească” (Lc. 7, 15)
„Lazăr,
prietenul nostru, a adormit; Mă duc să-l trezesc.” (In. 11,11)
„Iisus a
strigat cu glas mare: Lazăre, vino afară!” (In. 11,43) „şi a ieşit
mortul, fiind legat la picioare şi la mâini cu fâşii de pânză iar faţa lui era
înfăşurată cu mahramă” (In. 11,44)
„Iisus
le-a zis: Dezlegaţi-l şi lăsaţi-l să meargă!” (In. 11,44)
Vreme
îndelungată problema învierii morţilor a reprezentat un subiect de dispută
acerbă între cele două partide religioase din Israel, fariseii şi saducheii.
Din acest motiv, şi în sânul poporului ales aveau loc deseori numeroase
discuţii legate de taina învierii sau a revenirii din moarte la viaţă.
În acest
context, prin însăşi Persoana şi lucrarea Sa, Iisus dă un răspuns pe măsură
acestei controverse, atrăgând tuturor atenţia asupra faptului că învierea
propriu-zisă sau viaţa cea veşnică este net superioară simplei resuscitări (în
sensul revenirii la viaţa biologică obişnuită, al readucerii în simţiri prin
redarea funcţiilor vitale ale organismului, adică prin repunerea în funcţiune a
inimii sau a respiraţiei oprite – lucru posibil prin compresii toracice
externe, prin masaj cardiac şi prin insuflări de ventilaţii). Resuscitarea
medicală nu rezolvă însă faptul că vom fi în continuare tributari materiei şi
simţurilor, având sufletul încătuşat tot în trupul stricăcios şi supus
degradării prin îmbolnăvire şi îmbătrânire. Iisus aduce în faţa lumii înălţimea
lucrării lui Dumnezeu pentru a ne prezenta învierea pe măsura ridicării
noastre la starea cea dintâi, la starea paradisiacă, la starea dintru început
din Rai – acolo unde este de fapt şi de drept locul omului înduhovnicit prin
eliberarea sufletului de orice patimă şi prin unirea lui cu Hristos Cel înviat:
„la înviere, nici nu se însoară, nici nu se mărită, ci sunt ca îngerii lui
Dumnezeu din Cer” (Mt. 22, 30); precum scrie şi marele Pavel: „se seamănă
întru necinste, înviază întru slavă; se seamănă trup firesc, înviază trup
duhovnicesc” (I Cor. 15,43-44).
În
realitatea imediată, moartea este un fenomen cât se poate de simplu şi de
comun; grosietatea minţii omeneşti, însă, complică situaţia – cât se
poate de mult. Atât în sânul lumii creştine cât şi în rândul popoarelor păgâne,
riturile înmormântării cuprind serii întregi de tradiţii cu privire la aşezarea
mortului în mormânt, de pildă, şi la mulţimea actelor şi gesturilor şi
obiectelor simbolizând trecerea din lumea aceasta şi participarea la o viaţă
viitoare. Cu toate acestea, umanitatea păstrează până astăzi o viziune
necorespunzătoare despre moarte şi înviere. Cei mai mulţi oameni privesc
moartea ca pe un coşmar îngrozitor, ca pe o adevărată catastrofă pentru
cel căzut pradă ei. În creştinism, perspectiva înfricoşătoare a distrugerii
iremediabile a fiinţei umane se schimbă într-o manieră net diferită, ceea ce-l
face pe marele Pavel să-i îndemne pe tesaloniceni: „nu vă întristaţi ca
ceilalţi, care nu au nădejde” (I Tes. 4,13) căci „precum în Adam toţi
mor, aşa şi în Hristos toţi vor învia!” (I Cor. 15,22). Argumentul
cel mai important al acestei învăţături de credinţă este tocmai moartea şi
învierea Mântuitorului Iisus Hristos: „Hristos a înviat din morţi, fiind
începătură (a învierii) celor adormiţi” (I Cor. 15,20); „dacă Hristos n-a
înviat, zadarnică este credinţa voastră!” (I Cor. 15,17). „Iar mie să
nu-mi fie a mă lăuda decât numai în Crucea Domnului nostru Iisus
Hristos” (Gal. 6, 14), „căci cuvântul Crucii, pentru cei ce pier, este
nebunie; iar pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu!” (I
Cor. 1,18). Ce vedem oare în toate cimitirele creştineşti, altceva decât
crucile credinţei în înviere şi ale nădejdii vieţii celei veşnice? Şi totuşi,
lângă morminte – ce vedem? Pe atei, jelindu-şi morţii păgâneşte, ca unii ce nu
au nădejde!...
La
rândul lor, ce zic surorile Marta şi Maria atunci când sunt copleşite de
tristeţea produsă de moartea lui Lazăr, fratele lor? „Doamne, deja miroase, că
este a patra zi” (In. 11, 39). Răspunsul lui Iisus vine fulgerător, ca
mărturie dumnezeiască vie, ca un argument hotărâtor şi ca un dublu avertisment.
În disperarea trupească a despărţirii de cel drag al lor, Marta rosteşte către
Iisus cuvinte din care totuşi licăreşte nădejdea în puterea Lui de Prooroc:
„Doamne, dacă ai fi fost aici, fratele meu n-ar fi murit!”(In. 11, 21). Aceasta
o spunea ca una care ştia bine câte tămăduiri minunate făcuse Iisus în
răstimpul anilor de activitate publică. Răspunsul lui Iisus, însă, depăşeşte
statutul unui simplu gest uman-prietenesc. El era, cum am spune noi, „de-al
casei” lor. Îi cunoştea şi îi iubea. Avea drag să-i viziteze, pentru curăţia,
devotamentul şi osteneala lor: „Marta se silea cu multă slujire şi,
apropiindu-se, a zis: Doamne, au nu socoteşti că sora mea m-a lăsat singură să
slujesc? Spune-i dar ca să-mi ajute!” (Lc. 10, 40). Dar Iisus nu venea
pentru hrana cea trupească, ci pentru cuvântul cel duhovnicesc, şi pentru sfat
dumnezeiesc, în vederea propovăduirii mântuirii. Şi de aceea o avertizează:
„Marto, Marto, te îngrijeşti şi pentru multe te sileşti; dar un lucru trebuie:
căci Maria partea cea bună şi-a ales, care nu se va lua de la ea!” (Lc.
10, 41-42) – lucru pe care îl arată tot Sfânta Evanghelie: „Maria,
aşezându-se la picioarele Domnului, asculta cuvintele Lui” (Lc. 10, 39).
Prin urmare, dojana pe care Iisus o adresează Martei este una pe măsura minunii
ce urma să se săvârşească: „Nu ţi-am spus oare că, dacă vei crede, vei
vedea slava lui Dumnezeu?” (In. 11, 40). Nădejdea Martei cu privire la
ridicarea din morţi a fratelui ei are ceva din nădejdea femeii care de
doisprezece ani suferea de scurgere de sânge. Drept pentru care, la această
întrebare a lui Iisus, Marta Îi răspunde: „Ştiu că oricâte vei cere de la
Dumnezeu - Dumnezeu îţi va da!” (In. 11, 22). Iar Iisus întăreşte
puterea dumnezeiască a credinţei cu argumentul minunii înseşi: „Fratele tău va
învia!” (In. 11,23).
Iată, în
acest sens, o minune „nepregătită” de Iisus cu dinadinsul (sau, cum am zice
noi, mai dinainte „programată”). Învăţătorul era înconjurat de o mulţime uriaşă
de oameni care Îl împresura, Îl îmbulzea şi-L strâmtora din toate părţile. „Şi
iată, a venit un bărbat, al cărui nume era Iair şi care era mai-marele
sinagogii. Şi, căzând la picioarele lui Iisus, Îl ruga să intre în casa
Lui” (Lc. 8, 41). Acest Iair nu era un oarecare. Probabil că adunase
destule informaţii despre Iisus Mântuitorul şi despre faptele Lui minunate (mai
ales despre cele cu privire la vindecarea de tot felul de boli şi traume de
ordin sufletesc sau trupesc – precum fusese, de pildă, cazul fiicei femeii
cananeence: „puterea Domnului se arăta în tămăduiri” – Lc. 5, 17). Tocmai
această cunoştinţă bogată (devenită conştiinţă încărcată) l-a făcut pe Iair să
recurgă la un uimitor gest de reverenţă faţă de Iisus, menit să exprime
respectul excepţional şi evlavia nefăţarnică faţă de Persoana Învăţătorului:
„căzând la picioarele lui Iisus, Îl ruga să intre în casa Lui” (Lc. 8,
41). De altfel, mai-marele sinagogii avea suficiente motive care, în disperare
de cauză, să-l determine să treacă peste prestanţa lui de „învăţător de Lege”
(precum îi numeşte Evanghelia pe „mai-marii sinagogilor” - Mc. 5, 22),
simţindu-şi sufletul zdrobit de durere: unica sa fiică, în vârstă de doar
doisprezece ani, zăcea grav bolnavă, fiind deja pe moarte: „avea numai o fiică,
ca de doisprezece ani, iar ea era pe moarte”(Lc. 8,42).
Remarcabil
este aici faptul că, de cele mai multe ori, ajungem la Iisus din disperare, nu
din dragoste – aşa precum Şi-ar dori El şi precum ne învaţă şi Decalogul lui
Moise: „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău, din toată inima ta, din tot sufletul
tău şi din toată puterea ta!” (Deut. 6, 5) iar „pe aproapele
tău ca pe tine însuţi” (Lev. 19, 18). Iată că suferinţa fiicei sale îl
face pe mai-marele Iair să îngenuncheze. Prin această întâmplare aparent
nesemnificativă, (fără să intenţioneze neapărat aceasta) Iisus descoperă un lucru
relevant, ignorat însă de cei mai mulţi dintre noi. Să cugetăm o clipă la
această privelişte aproape neverosimilă: un om de vază, un bărbat cu influenţă
mare în lumea iudaică, cu trecere la toţi cei din jurul său, coleg (şi,
probabil, şi prieten) cu cărturarii, cu bătrânii cunoscători ai Legii şi cu
membrii Sinedriului, un părtaş la sfatul înţelepţilor rabini tâlcuitori ai
Legii şi ai cuvântului lui Iahveh... să vină şi să facă un asemenea gest de
necrezut înaintea lui Iisus?! ... „Şi iată a venit un bărbat, al cărui nume era
Iair şi care era mai-marele sinagogii. Şi căzând la picioarele lui Iisus, Îl
ruga să intre în casa Lui” (Lc. 8, 41). Oare câte murmure s-or fi stârnit
atunci? Câtă sfială i-o fi cuprins pe cei prezenţi? Câte bătăi de inimă
s-or fi auzit în tăcerea adâncă ce se aşternuse peste toţi şi câte
întrebări or fi izbucnit în gând: „Cum să fie una ca aceasta? Cum să se
prosterneze la picioarele lui Iisus un om mare ca acesta, cu atâta putere de
influenţă?!...” Iar aceasta nu neapărat pentru că ar fi fost ceva anormal sau
nefiresc sau pentru că nu ar fi trebuit nicidecum să se întâmple – dar: „Ce vor
zice toţi aceia care gândesc de rău despre Iisus? Cum vor reacţiona toţi cei
care Îl contestă? Ce vor crede cei care nu văd în Iisus decât pe „fiul
Mariei” (Mc. 6,3) - doar „ştim noi pe tatăl Său şi pe mama
Sa” (In. 6,42)? Mai ales dacă ţinem seama de faptul că părerile pro şi
contra lui Iisus deveniseră motive de adevărată dispută pe viaţă şi pe moarte
între „mulţimile de oameni care-L împresurau” (Mt. 15, 30) pe de o
parte - şi „fariseii şi cărturarii care căutau să-L prindă în cuvânt ca să-I
găsească vină” (Mc 12,13), pe de altă parte.
Iisus
depăşeşte rapid, însă, orice fel de posibile manifestări refractare de moment,
şi nu pregetă să-i arate lui Iair că, în situaţia în care se afla, era nevoie
de cu totul altceva: veridicitatea rugăciunii trebuia verificată de puterea
credinţei din lăuntru, iar nu de impresia părelnică a unui simplu gest
exterior. Ştiind că are de-a face cu o mentalitate dominată de formalism
găunos (atât în sânul poporului, cât şi în rândul reprezentanţilor puterii
seculare şi religioase), Iisus pregăteşte un moment profund relevant pentru
Iair, ca să-l facă să înţeleagă felul în care se cuvine să vii înaintea lui
Dumnezeu atunci când Îi adresezi o rugăciune, el nebănuind nici o clipă cât de
mare va fi taina minunii pe care o va trăi în propria sa casă, cu propriul său
copil.
Pentru a
nu dezonora imaginea publică a funcţiei pe care o deţinea Iair, Iisus porneşte
către casa acestuia pentru a-i vindeca fiica: „pe când se ducea El, mulţimile
Îl împresurau” (Lc. 8, 42). Iată aici o altă imagine de stradă: reclamă,
agitaţie, adunătură de gură-cască, curiozitate şi iscodire, goană după
senzaţional şi spectaculos. Unii se îmbulzeau, chiar, doar pentru că mâncaseră
pe gratis pâine în pustie: „Mă căutaţi nu pentru că aţi văzut minuni, ci pentru
că aţi mâncat din pâini şi v-aţi săturat!” (In. 6, 26) - lucru care
nu-L bucură în nici un fel pe Învăţătorul. Trebuia să arate lumii că minunile nu
reprezintă vreun număr de iluzionism de la circ. Şi azi, ca şi atunci, oamenii
aleargă pretutindeni pentru ca să găsească „harisma înainte-vederii” pe la toţi
acei „prooroci”, „tămăduitori” şi „salvatori” – pretinşi „guru”, care să le
schimbe viaţa contra unei sume de bani, a unui „pomelnic” mai „substanţial” ori
a unei simple îngenuncheri de-o clipă, iscodind zadarnic după sfaturi - oricum
niciodată îndeplinite. Dar, spre insatisfacţia generală a unor asemenea amatori
de „transhumanţă duhovnicească” – aceasta poate continua mult şi bine, fără
nici un rezultat benefic, de la o biserică la alta, de la un preot la alt
preot, din duhovnic în duhovnic, de la un stareţ la alt stareţ şi dintr-o mănăstire
în alta. Ce zice Iisus? „Împărăţia lui Dumnezeu este în lăuntrul vostru!” (Lc.
17, 21); „căutaţi mai întâi împărăţia lui Dumnezeu şi dreptatea Lui - iar toate
celelalte se vor adăuga vouă!” (Mt. 6, 33).
Tocmai
spre aceasta va ţinti Iisus acum – atât cu Iair (care nutrea o oarecare
îndoială), cât şi cu poporul (ce pretindea minuni „pe bandă”, una după alta,
fără să schimbe însă nimic în viaţa lui de zi cu zi, în lucrarea spirituală).
În toată acea îmbulzeală de oameni, o femeie apăsată de greutatea unei grave
suferinţe trupeşti, nutreşte gândul că, de fapt, de la sine, nimeni nu poate
face nimic – indiferent de averea în bani de care ar dispune sau de puterea din
poziţia socială pe care s-ar situa. Parcă simţim şi noi, cumva, atât suspinul
durerii din inima ei, cât şi oftatul dezamăgirii faţă de cei ce se înghesuiau
în urma lui Iisus. Făcând o retrospectivă material-financiară a zădărniciei
tuturor eforturilor personale şi a eşecului tuturor strădaniilor ei de
vindecare („avea de doisprezece ani curgere de sânge. Şi multe îndurase de la
mulţi doctori, cheltuindu-şi toate ale sale, dar nefolosind nimic, ci mai mult
mergând înspre mai rău” – Mc. 5, 25-26), de-acum săracă, dar lămurită (că
„cine nu adună cu Mine risipeşte!” – Mt. 12, 30şi că „înaintea lui
Dumnezeu - şi perii capului vostru, toţi sunt număraţi!” – Lc. 12, 7), se
hotărăşte: „Credinţa şi nădejdea sunt ultimele arme. Trebuie să le folosesc.
Momentul este potrivit. Prilejul este bun. Doar să-L ating şi mă voi vindeca –
de ce să mai pierd vremea cu lucruri fără rost ?”; aşa încât: „apropiindu-se pe
la spate, s-a atins de poala hainei Lui - şi îndată s-a oprit curgerea sângelui
ei!” (Lc. 8, 44). Nu sunt de ajuns cuvintele omeneşti pentru a
exprima bucuria din inima femeii ! Oare chiar doisprezece ani de suferinţă
crâncenă să-ţi trebuiască pentru ca să înţelegi că o simplă atingere de Iisus
este mai valoroasă decât toată „ştiinţa” şi „priceperea” lumii acesteia
?! Căci dobândise cel mai mare dar al vieţii ei: îşi recăpătase sănătatea
prin mila şi puterea dragostei Mântuitorului Hristos. Lucru care şi astăzi este
posibil oricărui credincios prin puterea vindecătoare a Sfintei Euharistii:
„să-mi fie mie împărtăşirea cu Sfintele Tale Taine spre tămăduirea sufletului
şi a trupului” (Rugăciunile Împărtăşirii)… Dar vacarmul mulţimii era atât
de mare iar îmbulzeala atât de tumultoasă încât – cine să mai dea
importanţă momentului unei minuni nesăvârşite la vedere? Cine să mai ia în
seamă o simplă atingere printre alte sute de atingeri pe drumul acela spre casa
lui Iair – acolo unde se aşteptau toţi de fapt să mai vadă o minune? Problema
este că minunile nu se văd, ci se trăiesc. Ele nu se explică, ci se simt. Nu se
descriu în cuvinte, ci se numesc „credinţă”: „Îndrăzneşte, fiică, credinţa ta
te-a mântuit; mergi în pace !” (Lc. 8,48).
Şi iată
că, dintr-o dată, se aude glasul lui Iisus despărţind haosul de rânduială şi
ordinea de dezordine: „Cine este cel ce s-a atins de Mine?” (Lc. 8, 45).
Nu întreabă: „Cine este cea care s-a atins de Mine?”. Pentru că Dumnezeu caută
la sufletul omului; cu alte cuvinte: „Unde este sufletul cel drag Mie, pentru
ca să arăt lumii în ce simplitate curată îşi trăieşte credinţa? Unde este
sufletul care înţelege ce vreau Eu de la lumea aceasta, sufletul care nu pune pământul
mai presus decât Cerul?”. Desigur, în acel moment, nedumerirea stârnită de întrebarea
lui Hristos i-a cuprins pe toţi: „Păi, Învăţătorule, cine să mai ţină cont de
cei care Te-au atins?”; „dar toţi tăgăduind, Petru şi ceilalţi care erau cu El,
au zis: Învăţătorule, mulţimile Te îmbulzesc şi Te strâmtorează iar Tu întrebi:
Cine este cel ce s-a atins de Mine?!” (Lc. 8, 45). Se ştie că,
neîndoielnic, cantitatea nu aduce cu sine obligatoriu şi calitatea; întrucât
calitatea nu se găseşte în dezordine şi devălmăşie. „Şi a mai zis Avraam:
«Să nu se mânie Stăpânul meu de voi mai grăi încă o dată: Dar de se vor găsi acolo
numai zece drepţi?» Iar Domnul i-a zis: «Pentru cei zece nu voi pierde
cetatea»” (Fac. 18, 32). În acel moment, Iisus descoperă lumii ce se
petrece atunci când are loc o minune: „S-a atins de Mine cineva. Căci am simţit
o putere care a ieşit din Mine!” (Lc. 8, 46). De aici deducem că atunci
când credem cu adevărat – primim o putere care vine numai de la Dumnezeu, nu de
oriunde: „Nu oricine Îmi zice: «Doamne, Doamne» va intra în împărăţia cerurilor!” (Mt.
7, 21) căci „poporul acesta Mă cinsteşte cu buzele, dar inima lui este
departe de Mine!” (Mt. 15, 8). Întreaga descoperire a minunii săvârşite
prin femeie se face atunci când aceasta „văzându-se vădită, a venit tremurând
şi, căzând înaintea Lui, a spus de faţă cu tot poporul din ce cauză s-a atins
de El şi cum s-a tămăduit îndată” (Lc. 8,47) şi ceea ce cugetase întru sine:
„căci îşi zicea: De mă voi atinge măcar de haina Lui, mă voi
vindeca!” (Mc. 5, 28). Toate acestea au fost auzite întocmai de Iair, care
s-a înspăimântat şi, întru sine, s-a simţit devenit din „mai-marele
sinagogii” (Mc. 5,22) „cel mai mic dintre toţi” (Evr .7, 7).
Apoi, pe
drumul către casa lui Iair, soseşte vestea morţii fiicei sale; aceasta pe când
încă Iisus adresa femeii cuvintele: „Îndrăzneşte, fiică, credinţa ta te-a
mântuit; mergi în pace!” (Lc. 8, 48). Iair a tresărit de spaimă; în plus,
cei trimişi la el îl îndemnau să renunţe la a-L mai ruga pe Iisus. Dar Iisus îi
spune un singur lucru: „Nu te teme; crede numai - şi se va izbăvi!” (Lc.
8, 50). Îi cere credinţă – pentru că nu prea o avea. Îndoiala nu este un zid,
ci o stare; dar poate fi atât de apăsătoare încât să-l despartă pe om cu totul
de Dumnezeu. Pe aceasta o resimte Iisus ca pe o piedică în calea săvârşirii
minunii: „Şi n-a făcut acolo multe minuni, din pricina necredinţei
lor” (Mt. 13, 58). Şi de aceea „n-a lăsat pe nimeni să meargă cu El, decât
numai pe Petru şi pe Iacov şi pe Ioan, fratele lui Iacov” (Mc. 5,
37). Scris este: „Ce împărtăşire are lumina cu întunericul?” (II
Cor. 6, 14). „Dacă veţi avea credinţă în voi cât un grăunte de muştar, veţi
zice muntelui acestuia: Mută-te de aici dincolo! - şi se va muta; şi nimic nu
va fi vouă cu neputinţă” (Mt. 17, 20). „Toate câte cereţi, rugându-vă, să
credeţi că le-aţi şi primit - şi le veţi avea!” (Mc. 11, 24) căci
„dacă voi, răi fiind, ştiţi să daţi daruri bune fiilor voştri, cu cât mai mult
Tatăl vostru Cel din ceruri va da cele bune celor care cer de la El?!”(Mt 7,
11).
La
curtea lui Iair se instaurase o stare de îndoială în sufletele tuturor – ba
chiar o necredinţă generală. Căci nimeni nu credea în puterea de vindecare a
lui Iisus. Nici în cele spuse de cei ce mărturiseau minunile pe care le
săvârşise: „râdeau de El, ştiind că fata a murit” (Lc. 8, 53) – deşi
nu cu mult timp în urmă îl înviase pe fiul văduvei din Nain. Dar lipsa
mijloacelor de comunicare în masă şi imposibilitatea de mişcare
rapidă a oamenilor dintr-un loc în altul, împiedicau sau încetineau cumva
răspândirea veştilor despre minunile lui Iisus. Acestea rămâneau îngropate în inimile
celor ce le trăiseră şi le văzuseră cu proprii lor ochi. Însă ecoul lor se
estompa odată cu trecerea timpului. Poate şi pentru faptul că de acum devenise
un fel de obişnuinţă ca Învăţătorul să facă minuni. La fel ca şi azi: „Altceva
vrem – mai nou, mai interesant ! E prea banal faptul că un om se vindecă de o
boală incurabilă, că un copil mut îşi recapătă graiul, că o femeie stearpă
ajunge să zămislească sau că se rezolvă cuiva vreo problemă grea şi apăsătoare
- până atunci lipsită de soluţie!”. Şi dacă ar fi să ne gândim inclusiv la
aşa-numitele „reveniri din moarte”, vedem faptul că umanitatea contemporană (prin
priceperea medicilor şi cu mijloacele tehnice moderne) înregistrează destule
cazuri de resuscitare cardio-respiratorie sau de treziri din moarte clinică,
lucruri posibile desigur tot prin puterea înţelepciunii primite în dar de la
Dumnezeu ... dar oare asta mai interesează pe cineva? „Doar e treaba doctorilor
să o facă, nu? De asta iau salariul! ...”
De două
mii de ani Biserica aduce din moarte la viaţă, în Numele lui Iisus, sufletele
moarte în păcat, prin puterea cuvântului propovăduirii şi a tainei pocăinţei:
„morţii vor auzi glasul Fiului lui Dumnezeu - iar cei care vor auzi, vor învia!” (In.
5, 25). Învierea este de suflet, de mântuire şi de veşnicie, nu doar de trup.
Toată casa lui Iair, şi membrii familiei şi slujitorii – toţi erau într-o
stare de îndoială şi de necredinţă: „toţi plângeau şi se tânguiau pentru
ea” (Lc. 8, 52). Se ştie faptul că Iisus i-a iubit pe copii, deopotrivă
însă şi pe tineri şi pe oamenii maturi. El a înviat persoane de diferite
vârste, nu doar prunci, arătând prin aceasta că la orice vârstă a vieţii s-ar
afla omul, el este în atenţia lui Dumnezeu. Sfântul Apostol Pavel scrie
ucenicului său: „Nimeni să nu dispreţuiască tinereţile tale!” (I Tim. 4,
12). Iar Sfântul Prooroc David cântă rugător: „Păcatele tinereţilor mele şi ale
neştiinţei mele nu le pomeni, Doamne!” (Ps. 24, 7); „să nu mă iei la
jumătatea zilelor mele!” (Ps. 101, 25). În această situaţie, Iisus hotărăşte
să săvârşească minunea în taină: „El, scoţând pe toţi afară şi apucând-o de
mână, a strigat, zicând: Copilă, scoală-te!”(Lc. 8, 54). A făcut o minune prin
cuvânt pentru ca să arate viaţa veşnică din cuvintele Sale, ale Fiului
lui Dumnezeu, şi pentru ca să se cunoască puterea lor lucrătoare în lume
până astăzi: „a strigat, zicând: Copilă, scoală-te! Iar duhul ei s-a întors şi
a înviat îndată” (Lc. 8, 54-55). Învierile săvârşite de Iisus în timpul
activităţii Sale mesianice au fost doar o arvună a învierii vieţii celei
veşnice, atât Lazăr cât şi tânărul din Nain sau fiica lui Iair gustând iarăşi,
după rânduiala firii, la vremea rânduită moartea trupului.
„A
strigat” semnifică faptul că rugăciunea implică voinţă şi credinţă.
Strigătul lui Iisus nu este un act de disperare. Este o trâmbiţă care trezeşte
conştiinţa adormită şi luminează mintea întunecată. Acesta este rostul
strigării. Strigă şi Psalmistul: „Doamne, strigat-am către Tine, auzi-mă; ia
aminte la glasul rugăciunii mele, când strig către Tine!” (Ps. 140, 1).
Atunci când Iisus l-a înviat pe Lazăr, Sfântul Apostol şi Evanghelist Ioan
mărturiseşte despre chemarea Părintelui Ceresc de către Fiul Său: „Părinte, Îţi
mulţumesc că M-ai ascultat. Eu ştiam că întotdeauna Mă asculţi, dar pentru mulţimea
care stă împrejur am zis, ca să creadă că Tu M-ai trimis!” (In. 11,
41-42). Căci glasul de tunet strigă peste lume către fiecare Lazăr ce-şi are
sufletul mort în păcat şi îngropat într-o inimă rece, ca într-un mormânt de
piatră, sub lespedea grea şi de neclintit a nesimţirii: „a strigat cu glas
mare: Lazăre, vino afară!” (In. 11, 43). Adică: - Suflete, vino-ţi în fire!
Lasă curgerea de sânge a păcatului şi a relei pătimiri! Vino la Iisus!
Atinge-L! Gustă-L! Mănâncă-L pentru ca să înviezi şi tu în Ziua cea de Apoi a
Judecăţii, ca să nu ai parte de moartea cea de-a doua! Căci „partea celor
fricoşi şi necredincioşi şi spurcaţi şi ucigaşi şi desfrânaţi şi fermecători şi
închinători de idoli şi a tuturor celor mincinoşi este în iezerul care arde, cu
foc şi cu pucioasă, care este moartea a doua” (Apoc. 21, 8); unii ca
aceştia vor auzi înfricoşătorul glas al Dreptului Judecător: „Duceţi-vă de la
Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care este gătit diavolului şi
îngerilor lui!” (Mt. 25, 41)... Cât de trist va fi fost Iisus, nu ştim.
Dar, văzând că cei prezenţi nu înţeleg nimic din minune, „le-a poruncit cu
stăruinţă ca nimeni să nu afle de aceasta. Şi le-a zis să-i dea copilei să
mănânce” (Mc. 5, 43) pentru ca să se vadă că e vie şi sănătoasă, nu o
nălucire, nici vreun duh, nici vreo închipuire – ci că învierea ei este o stare
de lucruri cu adevărat reală. Nu le-a cerut nici teologhisire înaltă, nici
propovăduire a minunii. În Gadara îi zisese celui ce fusese demonizat:
„Întoarce-te în casa ta şi spune cât bine ţi-a făcut ţie Dumnezeu!” (Lc.
8, 39). Iar bărbatul din care ieşiseră demonii „s-a dus şi a început să
vestească în Decapole câte i-a făcut Iisus lui; şi toţi se minunau!” (Mc.
5, 20). Aici, însă, pentru a nu stârni controverse inutile sau certuri
nepotrivite, pentru a nu-l pune pe Iair (ca mai-mare al sinagogii) într-o
postură delicată faţă de Sinedriu şi de neamul înverşunat al iudeilor, şi
pentru a nu mai porni iarăşi interminabilele discuţii sterile dintre farisei şi
saduchei, Iisus le-a hotărât tăcerea: „El le-a poruncit să nu spună
nimănui ce s-a întâmplat” (Lc. 8, 56). Pentru că oricum este peste putinţa
oamenilor necredincioşi de a înţelege învierea, minunea credinţei şi cuvântul
lui Dumnezeu. Mai bine să se lase loc tăcerii: „Vă rătăciţi, neştiind Scripturile!” (Mt.
22, 29). „Doctore, vindecă-te pe tine însuţi!” (Lc. 4, 23) căci „dacă
orb pe orb va călăuzi, amândoi vor cădea în groapă” (Mt. 15, 14). „Eu sunt
Învierea şi Viaţa” (In. 11, 25); „cel ce crede în Mine, chiar dacă va
muri, va trăi!” (In. 11, 25) „şi oricine trăieşte şi crede în Mine nu
va muri în veac” (In. 11, 26) - „crezi tu aceasta? Zis-a Lui:
Da, Doamne. Eu am crezut că Tu eşti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu, Care a venit
în lume!” (In. 11, 26-27). „Aceasta este viaţa veşnică: să Te cunoască pe
Tine, singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Iisus Hristos - pe Care L-ai trimis!” (In.
17, 3).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu