„Pe
calea poruncilor Tale am alergat când ai lărgit inima mea.” (Ps. 118, 32)
„Dragostea
este legătura desăvârşirii.” (Col. 3, 14)
„Căci
dragostea de Dumnezeu aceasta este: să păzim poruncile Lui.” (I In. 5, 3)
„Să
iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi!” (Mt. 22, 39)
„Cine
este aproapele meu?” (Lc. 10, 29)
„Un
samarinean, mergând pe cale, a venit la el şi, văzându-l, i s-a făcut milă, şi,
apropiindu-se,
i-a legat rănile, turnând pe ele untdelemn şi vin.” (Lc. 10, 33-34)
„Iisus
i-a zis: Mergi şi fă şi tu asemenea.” (Lc. 10, 37)
„Să luăm
seama unul altuia, ca să ne îndemnăm la dragoste şi la fapte bune.” (Evr. 10,
24)
„De mila
Ta, Doamne, este plin pământul!” (Ps. 118, 64)
Sfântul
Apostol Pavel ne învaţă că Mântuitorul Iisus Hristos a venit în lume pentru a o
răscumpăra de sub blestemul păcatului strămoșesc și de sub osânda morții la
„plinirea vremii” (Gal. 4, 4). De-a lungul veacurilor Vechiului Legământ se
adâncise criza unei umanități din sânul căreia dispăruse aproape cu desăvârșire
simțământul de milă dintre oameni. Deși Legea pe care Dumnezeu o dăduse pe
Muntele Sinai prin Moise poporului ales pusese hotare ferme relațiilor dintre
persoane, totuși, în locul unei societăți întocmite pe principiul „om pentru
om”, se ajunsese la o lume a „omului pe lângă om”: „Un preot cobora pe calea
aceea şi, văzându-l, a trecut pe alături” (Lc. 10, 31); şi iarăşi: „Un levit, ajungând
în acel loc şi văzând, a trecut pe alături” (Lc. 10, 32). E drept că această
Lege a lui Moise era marcată de duritatea specifică epocii,
păstrând în spiritul ei o anumită încrâncenare sufletească, exprimată în
principiul moral: „să ceri suflet pentru suflet, ochi pentru ochi, dinte pentru
dinte, mână pentru mână, picior pentru picior. Cu răul pe care îl va face
cineva aproapelui său, - cu acela trebuie să i se plătească!” (Deut. 10, 21).
Să ne
amintim, însă, pentru o clipă, de slăbănogul de la scăldătoarea Vitezda: „era
acolo un om care era bolnav de treizeci şi opt de ani” (In. 5, 5) şi care se
tânguia cu amar: „nu am om!” (In. 5, 7). În această zadarnică așteptare a
milostivirii semenilor săi față de el, slăbănogul acesta nu de credință ducea
lipsă; altfel n-ar fi zăbovit vreme de treizeci și opt de ani, pândind
neîncetat tulburarea apei. Numai că, printre toți acei oameni sosiți de-a
lungul atâtor ani la apa îndurării divine (desigur, și ei suferinzi în
felul lor – dar probabil că mult mai puțin decât acela), nu s-a aflat nicidecum
vreun „samarinean” care, mergând pe cale, să vină la el şi, văzându-l, să i se
facă milă (Lc. 10, 33). Acela S-a arătat a fi Iisus Însuși, Care l-a și
vindecat. Aceluia I S-a făcut milă de El, împlinind cu fapta ceea ce mai
înainte vestise cu cuvântul: „Milă voiesc, iar nu jertfă!” (Mt. 9, 13). Din
acest punct de vedere, Psalmistul David ne învaţă că faţă de Cel care ne-a
zidit putem jertfi ceva în chip mântuitor doar astfel: „Jertfa lui Dumnezeu:
duhul umilit; inima înfrântă şi smerită Dumnezeu nu o va urgisi!” (Ps. 50,18).
Iar dacă
ar fi să ne amintim și de femeia prinsă săvârșind păcatul adulterului şi târâtă
de pârâșii ei înaintea lui Iisus pentru a o judeca în văzul tuturor, iată că
Mântuitorul arată încă o dată în chip deplin și de netăgăduit ce însemnă
judecată dreaptă. Privește la femeia vinovată – putem spune că deja ucisă,
conform literei Legii (căci „litera ucide, iar Duhul face viu” – II Cor. 3, 6);
privește la pârâșii mânați de râvna de a o ucide (și care astfel se dovedeau a
fi judecători nedrepți, ca unii ce văzuseră paiul din ochiul aproapelui dar
fără a lua seama la bârna din ochiul lor, adică fără a socoti propriile lor
păcate); iar apoi, ca unora care nu avuseseră urechi de auzit îndemnurile
Sale sfinte care-i învățau pe oameni cum să se roage Părintelui Ceresc („Nu judecaţi,
ca să nu fiţi judecaţi!” – Mt. 7, 1; „Iertaţi - şi veţi fi iertaţi!” – Lc. 6,
37; „şi ne iartă nouă greşealele noastre precum şi noi iertăm greşiţilor noştri!”
– Mt. 6, 12), Iisus le rosteșe sentința apăsat și răspicat: „cel fără de păcat
dintre voi să arunce el, cel dintâi, cu piatra!” (In. 8, 7). Iată-L, așadar, pe
Hristos făcând milă așa precum Îi era în fire, ca Cel care vestise limpede
tuturor: „N-am venit ca să judec lumea, ci ca să mântuiesc lumea!” (In. 12,
47). Înaintea haitei de ucigași spumegând de furie și ținând pietre ascuţite în
mâini, Iisus se apleacă spre pământ și începe să le descopere meschinătatea
inimilor lor, punând în cumpăna judecății păcatul făcut de femeie cu
păcatele făcute de ei, scriindu-le unul câte unul cu degetul pe pământ. Și tot
așa, unul câte unul, toți pârâșii vor pleca de acolo, aruncând pietrele din
mâinile lor - până la ultimul. La urmă, rămas față în față doar cu femeia
păcătoasă, Hristos (ca Dumnezeu adevărat şi Om adevărat) îi descoperă acesteia
chipul desăvârșirii milostivirii divine: „Iisus i-a zis: Nu te osândesc nici
Eu. Mergi; de acum să nu mai păcătuieşti!” (In. 8, 11). Şi aşa va face
Mântuitorul cu toți cei care vor căuta la El, de-a lungul veacurilor, iertarea
şi izbăvirea: „pe cel ce vine la Mine nu-l voi scoate afară !” (In. 6, 37).
Modul
acesta nemaipomenit al lui Iisus de a soluționa anumite probleme sociale, nu
corespundea deloc cu felul de a gândi și de a făptui propriu învățătorilor-de-Lege
din poporul lui Israel, care propovăduiau oamenilor de la înălțimea Templului
din Ierusalim. De aceea, învățăturile uimitoare și minunile lui Iisus bulversau
complet modul oficial și obișnuit al interpretării Legii, care rămânea doar la
nivelul inert al unui formalism sec și găunos. Centrul de greutate al unui
astfel de mod de împlinire a Legii celei Vechi (cuprinsă în „Decalogul” lui
Moise) nu mai era persoana vie și imediată a aproapelui. Ci devenise (absurd și
nejustificat) exclusiv respectarea literei prevederilor rezultate din
tâlcuirile rabinilor. În felul acesta, Legea ajunsese cumva surdă și oarbă la
tot ceea ce se petrecea zilnic între oameni în societatea iudaică a vremii. Așa
se explică de ce jafurile și omorurile, adulterele și desfrâul, degradarea
respectului și cuviinţei dintre oameni nu mai constituiau lucruri care să
surprindă și să scandalizeze pe cineva; intraseră deja în firescul de a fi al
vieții cotidiene. Şi de aceea Hristos S-a adresat în chip necruțător celor ce
se pretindeau cu aroganță a fi conducătorii poporului ales: „Călăuze oarbe,
care strecuraţi ţânţarul şi înghiţiţi cămila!” (Mt. 23, 24), „Casa Mea, Casă de
Rugăciune se va chema - iar voi o faceţi peşteră de tâlhari!” (Mt. 21, 13).
Cuvintele
acestea s-au rostit pentru că la Templul din Ierusalim mai prevala doar lăcomia
câștigului necinstit de pe urma tranzacțiilor de schimburi de bani folosiți
pentru daniile și dările destinate întreținerii locașului și personalului de
cult, dar și de pe urma vânzării și cumpărării de păsări și dobitoace menite
jertfirii, conform rânduielilor mozaice ale cultului divin. Insuportabila stare
de iarmaroc din curtea Templului L-a făcut pe Iisus să intervină: „făcându-Şi
un bici din ştreanguri, i-a scos pe toţi afară din Templu, şi oile şi boii, iar
schimbătorilor le-a vărsat banii şi le-a răsturnat mesele!” (In. 2, 15). Așa se
explică, deci, cum de ajunsese poporul ales sub obida suferinței și a
necunoașterii Legii, din pricina celor care nici ei nu intrau în Împărăția lui
Dumnezeu, dar nici pe cei care voiau să intre nu-i lăsau; nu degeaba vestise
proorocul cu privire la venirea lui Hristos: „Poporul cel aflat întru întuneric
va vedea lumină mare!” (Is. 9, 1). Mântuitorul a arătat că ceea ce este
important nu e să schimbi o lege, ci să o înviezi, să-i dai viață, să o faci
eficientă, să-i dai aplicabilitate. Pentru că nu e mare cel ce învață, ci „cel
ce va face şi va învăţa - acesta se va chema „mare” în împărăţia cerurilor”
(Mt. 5, 19); iar „cel ce va strica una din aceste porunci, foarte mici, şi va
învăţa aşa pe oameni - foarte mic se va chema în împărăţia cerurilor!” (Mt. 5,
19).
Să nu
uităm că, atunci când Iisus l-a invitat pe tânărul bogat să pășească pe calea
desăvârșirii, acesta a preferat mai degrabă să se complacă inutil tot restul
vieții sale în formalismul de suprafață al Legii, decât să pătrundă în taina
desăvârșirii ei. „Să nu furi!”, „Să nu ucizi!” - și celelalte: „Toate acestea le-am
păzit din tinereţile mele!” (Lc. 18, 21). E bună și e de folos forma scrisă,
dar trebuie căutat și accesul la forma mai înaltă, de trăire duhovnicească,
astfel încât în calea apropierii omului de Dumnezeu să nu mai stea nimic (nici
materialnic, nici sufletesc-sentimental): nici „case, fraţi sau surori sau tată
sau mamă sau femeie sau copii sau ţarine.” (Mt. 19, 29).
Din
acest punct de vedere trebuie privită și pilda samarineanului milostiv;
samarineanul care se abate de la drumul său, atingând ceea ce se numește
virtutea lepădării de sine. Căci se implică deplin în slujirea aproapelui. Un
,,aproape” oarecare – fără nume, fără grad de rudenie sau de prietenie; un
,,oarecare”: „i-a legat rănile, turnând pe ele untdelemn şi vin” (Lc. 10, 34).
După ce l-a ajutat astfel să-și revină în simțiri, simte că responsabilitatea
îi sporeşte, așa încât nu-l lasă în drum și pleacă, ci se implică în mod
desăvârșit în făptuirea binelui. Sfântul Ioan Damaschin scrie că „binele nu e
bine dacă nu e făcut bine”. „Punându-l pe dobitocul său, l-a dus la o casă de
oaspeţi şi a purtat grijă de el” (Lc. 10, 34). Astfel l-a vegheat şi a avut
grijă de el şi pe tot parcursul nopţii care a urmat. Iar a doua zi, trebuind
să-şi urmeze calea pe care o avea de parcurs, se implică într-un mod încă şi
mai profund decât atât, îngrijindu-se de el nu doar pentru moment, ci şi pentru
toată perioada care urma, ca să se poată reface pe deplin, arătând astfel
măsura adevăratei prietenii şi bunăvoinţe: „scoţând doi dinari i-a dat gazdei
şi i-a zis: Ai grijă de el” (Lc. 10, 35) şi pentru timpul care va urma, cât va
fi necesar pentru refacerea şi revenirea sa completă; iar dacă ar fi apărut
complicaţii nedorite, atunci - „ce vei mai cheltui, eu, când mă voi întoarce,
îţi voi da” (Lc. 10, 35). Întâlnim aici şi forma binelui răsplătit, adică a
implicării cu seriozitate şi cu tragere de inimă în tratarea bolnavului avut în
grijă, prin responsabilizarea faţă de boala şi suferinţa sa. Sfântul Apostol
Pavel ne îndeamnă: „chiar de va cădea un om în vreo greşeală, voi cei
duhovniceşti îndreptaţi-l, pe unul ca acesta cu duhul blândeţii, luând seama la
tine însuţi, ca să nu cazi şi tu în ispită. Purtaţi-vă sarcinile unii altora -
şi aşa veţi împlini Legea lui Hristos!” (Gal. 2-3), adică legea iubirii
aproapelui după măsura iubirii de noi înşine. Urmând Sfinţilor Părinţi ai
„Filocaliei”, Părintele Cleopa ne învaţă că se cuvine să avem către Dumnezeu
inimă de fiu, către aproapele inimă de mamă, iar către noi înşine inimă de
judecător; căci – scria tot marele Apostol al Neamurilor: „aţi uitat îndemnul
care vă grăieşte ca unor fii: «fiul meu, nu dispreţui certarea Domnului, nici
nu te descuraja când eşti mustrat de El!»” (Evr. 12, 5).
Pentru a
răspunde nevoilor filantropice de tot felul, societatea umană a organizat
serviciile de asistenţă socială. Modelul acestora se regăseşte în vechime, în
acele „vasiliade” ale Sfântului Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareii
Capadociei, care a implicat Biserica în ajutorarea tuturor persoanelor umane
suferinde, prin înfiinţarea de azile de bătrâni, orfelinate, spitale,
policlinici şi farmacii. Acestea sunt lucrările aflate la temelia
„duhovnicească” a tuturor aşezămintelor profesioniste şi instituţiilor medicale
specializate ale societăţii contemporane, aflate în administrarea Caselor de
Sănătate, şi în care (ca pacient) eşti tratat şi îngrijit contra unei sume de
bani, a unui impozit, a unei plăţi, a unei asigurări medicale. Desigur, un
astfel de contract social implică şi o anumită responsabilitate faţă de ceea ce
numim starea de sănătate trupească şi sufletească a persoanei. Dintr-un anumit
punct de vedere, putem spune că serviciul continuu dintr-o instituţie medicală
(şi care implică bineînţeles tehnică specială, producţie medicamentoasă,
instrumentar chirurgical, efortul specialistului, talentul şi talantul, dorinţa
de a face bine şi slujirea prin jurământ profesional de protejare şi
îmbunătăţire a vieţii) este în fond tot o formă adaptată de împlinire a celei
dintâi porunci din Lege. În Numele lui Dumnezeu, al credinţei creştine şi al
iubirii faţă de semeni, te implici în suferinţele oamenilor, în tratarea şi
vindecarea lor, indiferent de identitatea, naţionalitatea sau starea socială a
persoanei. Într-un punct medical de „primire urgenţe” ajung tot felul de
cazuri; tot aşa precum şi în biserică (la Slujba Sfântului Maslu) vin tot
felul de oameni – dintre care se vindecă doar cei care vin cu adevărat din
credinţă: „Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţii Bisericii şi să se
roage pentru el, ungându-l cu untdelemn întru Numele Domnului” (Iac. 5, 14). Şi
la spital toţi pacienţii trec prin terapia medicală – dintre care însă doar
unii se vindecă; după cum vrea Dumnezeu. Spune Sfântul Ioan Gură de Aur:
„Doctorul este un cleşte în mâna lui Dumnezeu: el vindecă boala - de folos a fi
tămăduită, dar nu vindecă suferinţa care duce la mântuire”. Cândva şi Sfinţii
Apostoli, încă ucenici fiind, întrebau: „Învăţătorule, cine a păcătuit: acesta
sau părinţii lui - de s-a născut orb?” (In. 9, 2). Iar Domnul Hristos le-a
arătat că anumite taine nu sunt descoperite oamenilor deoarece cunoaşterea
acestora nu le-ar fi de folos: „Nici el n-a păcătuit, nici părinţii lui; ci ca
să se arate în el lucrările lui Dumnezeu!” (In. 9, 3).
Aşa şi
în cazul omului oarecare ce „cobora de la Ierusalim la Ierihon şi a căzut între
tâlhari care, după ce l-au dezbrăcat şi l-au rănit, au plecat, lăsându-l aproape
mort” (Lc. 10, 30). Iată, pe de o parte o imagine plină de simbolism spiritual
şi de tâlc duhovnicesc, iar pe de alta – chiar un eveniment al vremii aceleia.
Un eveniment nepermis – în conformitate cu Decalogul: „Să nu ucizi! Să nu fii
desfrânat! Să nu furi! Să nu mărturiseşti strâmb împotriva aproapelui tău! Să
nu pofteşti nimic din casa aproapelui tău!” (Ieş. 20, 13-17). Ţinta pildei,
însă, o reprezentau învăţătorii-de-Lege. Aceştia, auzind de învăţătura lui
Iisus şi de mulţimile de oameni care mergeau după Dânsul, începuseră să-şi
etaleze şi ei cunoştinţele, încercând cu o invidie perfidă să-L prindă în
cuvânt. Era pe atunci o modă a vremii - de altfel, ca şi astăzi: îngrămădim
învăţătură peste învăţătură şi ne înălţăm mintea prin gândire intelectualistă
la realităţi trecătoare, dar fără a aduce roadele unei atât de înalte culturi,
rămânând din nefericire „nori fără apă, purtaţi de vânturi, pomi tomnatici fără
roade, de două ori uscaţi şi dezrădăcinaţi” (Iuda 1, 12), smochini neroditori.
Scris este: „oricui i s-a dat mult, mult i se va cere; iar cui i s-a încredinţat
mult - mai mult i se va cere!” (Lc. 12, 48). Hristos accentuează: „vă rătăciţi
neştiind nici Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu!” (Mt. 22, 29). Lucru care
se va dovedi adevărat, ulterior, în dialogul purtat cu învăţătorul-de-Lege: „Un
învăţător-de-Lege s-a ridicat” (iar scopul ascuns al gestului său este
descoperit de cuvintele următoare:) „ispitindu-L şi zicând” (Lc. 10, 25). Prin
urmare, tonul adresării este scurt şi la obiect: „Învăţătorule, ce să fac ca să
moştenesc viaţa de veci?” (Lc. 10, 25). Desigur, era o întrebare luată din
interminabilele discuţii dintre farisei şi saduchei pentru că saducheii nu
credeau în învierea morţilor. Dar nu primeşte un răspuns la fel de direct. Prin
„Paterice” ni se povesteşte uneori că ucenicul se adresa bătrânului cu
rugămintea: „Părinte, dă-mi un cuvânt de mântuire!”. Uneori îl primea, alteori
era întâmpinat cu tăcere. Iar alteori răspunsul venea ca o sabie cu două
tăişuri: „Mai bine să ne rugăm, fiule. Se cuvine ca răspunsul să ni-l descopere
Duhul lui Dumnezeu. Acum nu am vestire pentru tine!”. Ceea ce însemna că
întrebarea venea din partea cuiva mai degrabă curios de cunoştinţele
bătrânului, decât dornic de bună-sporire în propria sa lucrare; un fel de
ispitire lăuntrică. Aşa şi Domnul-Hristos: aflat în faţa unei minţi gata de
dedublare, pregătită de ripostă la orice replică, Mântuitorul formulează un
răspuns în chiar mintea celui care întreabă. Doar „Psalmii” lui David
vestiseră: „Întru faptele mâinilor lui s-a prins păcătosul!” (Ps. 9, 16); „căci
din cuvintele tale vei fi găsit drept - şi tot din cuvintele tale vei fi
osândit!” (Mt. 12, 37). Aşadar, nu l-a lăsat să rătăcească prea mult prin
Scripturi, ci l-a adus direct la subiect: eşti sub Moise, eşti sub Lege; deci:
„Ce este scris în Lege? Cum citeşti?” (Lc. 10,26). Bietul învăţător-de-Lege nu
şi-a dat seama cât de adânc intrase în miezul adevărului Scripturilor Sfinte -
întocmai cum poruncise Domnul: „din toată inima ta şi din tot sufletul tău şi din
toată puterea ta şi din tot cugetul tău” (Lc. 10, 27). Atât de mare i-a fost
bulversarea, încât s-a încurcat în propria sa învăţătură, pe care o predase
până atunci de sute de ori la Templul din Ierusalim.
Dar ce
doreşte Iisus, de fapt, să arate învăţătorului-de-Lege? Desigur: cum ar trebui
să fie purtarea lui, prin comparaţie cu felul în care au înţeles atât preotul,
cât şi levitul, să înveţe (nu cu vorba, ci cu fapta) Legea, atunci când au
ajuns faţă în faţă cu o năpastă a unui semen de al lor: au constatat – şi au
trecut pe alături! Păi atunci – ce fel de învăţătură propovăduieşti?! Prins în
propriile tale cuvinte, ajungi (ca un adevărat neiniţiat, deşi te pretinzi
profesor!) să uiţi până şi cele mai elementare norme umane. Săvârşirea binelui
nu depinde de loc, de timp, de persoană, de vreo măsură oarecare sau de
condiţii exterioare speciale. Nu trebuie să pregeţi atunci când se cuvine să
faci binele! Dar el întreabă: „Şi cine este aproapele meu?” (Lc. 10, 29). A
identifica pe aproapele înseamnă a rămâne cu mintea legat de materie, de loc şi
de timp. Binele e de la Dumnezeu şi e veşnic: „Şi a privit Dumnezeu toate câte
a făcut - şi, iată, erau bune foarte!” (Fac. 1, 31). Nu există un bine relativ.
Există doar Binele absolut. Şi iată că un samarinean („spurcat”, „pângărit”,
„prihănit”, „întinat”, „necurat” în viziunea învăţătorului-de-Lege) tot Legii
lui Moise se supune, urmând şi el „Pentateuhului Samarinean”, deşi are ca locaş
de închinare un alt templu, construit pe Muntele Garizim (după modelul Templului
de la Ierusalim); şi, totuşi, nu pierde esenţialul din chiar miezul Legii
Decalogului: propria sa mântuire – legată nemijlocit de persoana aproapelui şi
de implicarea cu responsabilitate în problemele acestuia – atunci când e vorba
de înţelesul propriu-zis al iubirii. Cu toată cunoaşterea sa, cărturarul din
Ierusalim rămâne la nivel de literă, fără să aibă fapta; poate că tocmai
mândria desăvârşitei cunoştinţe este pricina căderii chiar prin Lege: „şi cine
este aproapele meu?” (Lc. 10, 29). Cine poate fi - decât cel care are nevoie de
tine?! Sau cel de care tu însuţi ai nevoie într-o împrejurare (favorabilă sau
nu) de viaţă! Hristos îl dă drept pildă de „aproape” pe cel căzut între tâlhari
şi rămas „abia viu”. Se poate ca, atât preotul, cât şi levitul care au trecut
pe lângă el, să se fi grăbit în drumul lor chiar spre Templu; şi de aceea nu au
atins pe cel muribund – pentru ca nu cumva să calce Legea care le interzicea
categoric să se atingă de vreun mort. Numai că samarineanul, chiar şi cu riscul
de a fi socotit necurat răstimp de şapte zile sau să fie obligat să se spele
până la asfinţitul soarelui, nu a nesocotit faptul că în acel om „aproape mort”
licărea totuşi o scânteie de viaţă. Şi de aceea a dorit să îl salveze şi s-a
străduit să îi redea darul sfânt al vieţii. Drept pentru care şi-a pus inima şi
sufletul pentru el.
Tocmai
de aceea, în acest punct–cheie, Iisus ia făţiş atitudine: „Călăuze oarbe care
strecuraţi ţânţarul şi înghiţiţi cămila! Vai vouă, cărturarilor şi fariseilor
făţarnici!” (Mt. 23, 24-25) căci „semănaţi cu mormintele cele văruite” (Mt. 23,
27); şi de aceea îi numeşte public şi deschis „călăuze oarbe” şi „morminte
văruite”. Iisus ne trimite la împlinirea binelui fără rezerve. Pentru că nu se
cuvine să laşi viaţa cuiva în primejdie până te hotărăşti tu cine este
aproapele tău şi cine nu. Fii tu aproapele oricui are nevoie: al celui ce
suspină străin, gol, flămând, însetat, bolnav sau în temniţă: „Adevărat zic
vouă: întrucât aţi făcut unuia dintr-aceşti fraţi ai Mei prea mici, Mie Mi-aţi făcut!”
(Mt. 25, 40). Tot binele din Cer şi de pe pământ, toată Legea şi toţi
proorocii, toată morala teologică a creştinătăţii se întemeiază pe porunca
iubirii lui Dumnezeu şi a iubirii aproapelui.
Descalificat
de propriul său mod îngust de gândire, învăţătorul-de-Lege se vede acum pus în
faţa altei întrebări, venite ca răspuns tocmai la propria sa întrebare: „Care
dintre aceştia trei ţi se pare că a fost aproapele celui căzut între tâlhari?”
(Lc. 10, 36). Răspunsul propriu-zis ar fi fost, desigur, „samarineanul”; ar fi
fost ideal. Dar în cărturarul cu pretenţii se perpelea şi se răsucea iudeul
fariseu! Nu-l lăsa mândria să se recunoască smerit de un samarinean, de unul
care nu era sub Lege, ci un „păgân spurcat”. Iată cum învăţătorul-de-Lege se
vădeşte a fi iudeu doar cu numele şi cu Legea, în timp ce samarineanul (un
simplu comerciant de vin şi untdelemn) se dovedeşte un adevărat israelit, fidel
Dumnezeului lui Israel - cu fapta şi cu trăirea. Aceasta o subliniază Hristos
atunci când l-a adus în centrul atenţiei învăţătorului-de-Lege (îngâmfat şi
ispititor), arătându-i cât de departe era el, de fapt, de Dumnezeu, Dătătorul
Legii. Şi de aceea răspunsul indirect şi evaziv al învăţătorului-de-Lege („cel
care a făcut milă cu el” - Lc. 10, 37), Îl face pe Iisus să-i replice
categoric: „Du-te şi fă şi tu asemenea !” (Lc. 10, 37). Altfel spus: „Nu te mai
înălţa atâta cu mintea pentru nişte fraze moarte; fă-te şi tu samarinean
milostiv cu fapta şi trăirea – şi aşa vei fi israelit autentic!”. De altfel,
omenia samarinenilor era recunoscută şi în Scripturi. Cartea a doua a
„Cronicilor” consemnează astfel de fapte de omenie pe care le făcuseră la
sfârşitul unei bătălii samarinenii: „au luat pe robi şi din pradă au îmbrăcat
pe toţi cei goi, le-au dat haine şi încălţăminte, i-au hrănit, i-au adăpat şi
i-au uns cu untdelemn, şi pe toţi care erau slabi i-au pus pe asini şi i-au dus
la Ierihon, Cetatea Finicilor, la fraţii lor; iar ei s-au întors apoi la
Samaria” (II Cron. 28, 15).
Într-un
cuvânt, binele este veşnic. De aceea stă scris în Scripturi: „Fericit este cel
ce va prânzi în împărăţia lui Dumnezeu!” (Lc. 14, 15). Şi de aceea întreabă
Hristos – cu privire la calitatea învăţătorilor de la Templul Vechiului
Legământ: „Bună este sarea - dar dacă şi sarea se va strica, atunci cu ce va
mai fi dreasă? Nici în pământ, nici în gunoi nu este de folos, ci o aruncă
afară. Cine are urechi de auzit - să audă!” (Lc. 14, 34-35).
Plecând
de la dorinţa de a moşteni viaţa de veci, învăţătorul Legii Vechi se descoperă
de fapt începător în cunoaşterea Sfintelor Scripturi şi în săvârşirea faptelor
care trebuiau împlinite în duhul Legii. Şi în vremea noastră, Biserica vindecă
rănile trupeşti şi tămăduieşte bolile sufleteşti, precum altădată, la Templul
din Ierusalim se foloseau la jertfe atât vinul cât şi untul-de-lemn. Pe acesta
din urmă Biserica îl foloseşte la Taina Sfântului Maslu, ca „untdelemn sfinţit
în chipul crucii” (Rugăciunea de dezlegare), spre vindecarea celui bolnav aflat
pe patul de suferinţă. Turnat în candele, el simbolizează fapta bună şi lumina
credinţei drept-măritorilor creştini. Iar bine-amestecat cu mirodenii (alese şi
întocmite după rânduieli speciale de către episcopi, urmaşii Sfinţilor
Apostoli), este sfinţit ca Sfânt şi Mare Mir, depozitar de nepreţuit al harului
sfinţitor şi de-viaţă-făcător al Duhului Dumnezeiesc. Şi astfel este folosit în
Taina Mirungerii, după Botez, pentru a ne altoi în Hristos-Viţa ca mlădiţe vii:
„Eu sunt Viţa, voi sunteţi mlădiţele!” (In. 15, 5). Iar vinul pe care Hristos
Mântuitorul l-a binecuvântat pentru a fi „Sângele Meu, al Legii celei Noi, care
pentru mulţi se varsă spre iertarea păcatelor” (Mt. 26, 28), împreună cu pâinea
care se preface în Cinstitul Său Trup care se frânge pentru noi, Domnul-Hristos
ia chipul Blândului Păstor, „Păstorul cel Mare” (Evr. 13, 20), „Uşa oilor” (In.
10, 7) şi devine Samarineanul cel Milostiv pentru tot omul necăjit şi
întristat: „Veniţi la Mine toţi cei osteniţi şi împovăraţi - şi Eu vă voi
odihni pe voi!” (Mt. 11, 28).
În
timpul activităţii Sale mesianice, Iisus nu a pretins să fie lăudat sau
preamărit: „N-am venit să aduc pace - ci sabie!” (Mt. 10, 34). El vrea, însă,
să autentifice litera cu Duhul. Să nu mai fie o slovă moartă. De aceea zice:
„Eu sunt Învierea şi Viaţa!” (In. 11, 25), „Eu sunt Lumina lumii!” (In. 8, 12).
Pentru că El e Cel care are fapta întocmai cu cuvântul. Nu a căutat să placă
mai-marilor sinagogii, cărturarilor şi fariseilor. Ba chiar ne-a avertizat:
„Vai vouă când toţi oamenii vă vor vorbi de bine!” (Lc. 6, 26), căci „dacă M-au
prigonit pe Mine - şi pe voi vă vor prigoni; dacă au păzit cuvântul Meu - şi pe
al vostru îl vor păzi!” (In. 15, 20). Şi astfel, în conflictul deschis cu
cărturarii Legii Vechi, Iisus împlineşte proorocia Regelui David: „Dumnezeu a
risipit oasele celor ce plac oamenilor!” (Ps. 52 ,7) şi subliniază: „Împărăţia
Mea nu este din lumea aceasta!” (In. 18, 36), pentru că „M-am pogorât din Cer
nu ca să fac voia Mea, ci voia Celui care M-a trimis pe Mine!” (In. 6, 38).
Şi noi
putem deveni samarineni milostivi prin imitarea lui Iisus, urmând pildei
samarineanului din Sfânta Evanghelie. Avem diverse metode de a împlini mila
creştină. Mai întâi cu fapta, în mod material, prin diferite mijloace: cu bani,
cu hrană, cu haine şi medicamente. Apoi prin înlesnirea unor oportunităţi. Printr-o
bună relaţionare între persoane. Prin oferirea unui adăpost, prin ajutorul unui
doctor cu o reţetă. Printr-o mică donaţie de hrană sau de haine de şcoală
pentru elevi. Apoi (în calitate de slujitori) prin pregătirea unor danii şi
milostenii – cum ar fi ospăţul de praznic (la pomenirea celor adormiţi) oferit
unor bolnavi sau pentru nevoiaşii din azile şi din orfelinate. Iar aceasta în
linişte, fără zgomot şi fără trâmbiţare. La fel, putem unge rănile celui bolnav
(sufleteşte şi trupeşte) cu harul Sfântului Maslu, cu lacrima pocăinţei şi a
părerii de rău pentru păcatele săvârşite. Cu sfătuirea, cu sprijinirea celor
rătăciţi în patimi sau aflaţi pe cărări greşite. Mare parte a societăţii
creştine contemporane are nevoie urgentă de repere morale sănătoase. Pentru că
a te coborî din Ierusalim, Cetatea sfântă, în Ierihonul patimilor – e tot un
păcat. Precum Sfinţilor Apostoli, aşa şi tuturor creştinilor, Iisus „le-a
poruncit să nu se depărteze de Ierusalim, ci să aştepte făgăduinţa Tatălui” (FA
1, 4): „iată, Eu trimit peste voi făgăduinţa Tatălui Meu; voi însă şedeţi în
Cetate până ce vă veţi îmbrăca cu putere de Sus” (Lc. 24, 49) Puterea de Sus
este înţelegerea Scripturii. Este Euharistia. Este unirea cu Hristos în
teologia rugăciunii. Nu cumva să rămânem dezbrăcaţi de haina Botezului, de
haina Duhului, răniţi fiind de tâlharii-demoni ai desfrâului, ai drogurilor, ai
lăcomiei, ai urii, ai crimelor şi fărădelegilor, ai tuturor poftelor
nestăpânite. Care, de fapt, omoară în om nu trupul biologic (ce se mişcă între
spital şi farmacie, între nutriţionist şi balneolog) ci – cu nesaţiul lor
pătimaş – ucid bărbăţia sufletească şi vigoarea minţii; distrug puterea
raţiunii şi slăbesc inima şi sufletul, transformând omul într-o masă mişcătoare
amorfă, aflată în necontenită căutare haotică a plăcerii. Demonizarea nu e
neapărat rezultatul unui ateism, ci este rezultatul suprasolicitării nervoase
şi intelectuale, care amestecă (precum într-o râşniţă) toate gândurile bune cu
cele rele, făcând din bietul om un „mort viu”: „suflarea mea a ajuns nesuferită
pentru femeia mea şi am ajuns să miros greu pentru fiii cei născuţi din
coapsele mele…” (Iov 19, 17). E mort trupul care e al păcatului. E mort şi
sufletul care L-a pierdut pe Dumnezeu. Şi dacă moarte sunt şi sufletul şi trupul,
atunci omul e mort cu inima (pentru că nu mai are simţăminte), e mort şi cu
mintea (pentru că nu mai are direcţie şi sens, ci merge anapoda, la întâmplare,
după instinctul firii păcătoase). Păcatul te dresează: „Oricine săvârşeşte
păcatul este rob al păcatului!” (In. 8, 34), şi te face să ajungi precum la
circ, în exerciţiile cu animăluţe. În schimb, virtutea te păstrează, te
desăvârşeşte, te înalţă: „Adevărul vă va face liberi!” (In. 8, 32).
De aceea
trebuie să facem urgent calea întoarsă – de la Ierihon la Ierusalim. Să căutăm
Cincizecimea cunoaşterii în Duh şi în faptă. Fiecare clipă a vieţii să o
înveşnicim într-un zâmbet, cu o rugăciune, cu un gând bun, cu o faptă bună. Nu
cu medicamente izgonim păcatul, patima, pofta şi boala din suflet – ci doar alergând
la Samarineanul cel Milostiv, Hristos Dumnezeul nostru, ca cele cinci fecioare
înţelepte, având candelele inimilor aprinse cu lumina harului din undelemnul
faptelor bune. Pentru ca să intrăm şi noi cu El la nuntă trebuie să ne
înveşmântăm în haine cinstite şi luminate, pentru ca nu cumva să auzim glasul
Stăpânului: „Prietene, cum ai intrat aici fără haină de nuntă?” (Mt. 22,12),
ci: „Veniţi la Mine toţi cei osteniţi şi împovăraţi - iar Eu vă voi odihni pre
voi!” (Mt. 11, 28); „Luaţi jugul Meu asupra voastră şi învăţaţi-vă de la Mine,
că sunt blând şi smerit cu inima - şi veţi găsi odihnă sufletelor voastre. Căci
jugul Meu e bun iar povara Mea uşoară este” (Mt. 11, 29-30). Pentru că „Eu sunt
Calea, Adevărul şi Viaţa” (In. 14, 6), şi „Eu sunt Lumina lumii” (In. 8, 12) -
„credeţi în Lumină, ca să fiţi fii ai Luminii!” (In. 12, 36). „Acum sunteţi
lumină întru Domnul; umblaţi deci ca fii ai Luminii!” (Efes. 5, 8) căci „voi
toţi sunteţi fii ai Luminii şi fii ai Zilei; nu suntem ai nopţii, nici ai
întunericului. De aceea, să nu dormim ca şi ceilalţi - ci să priveghem şi să
fim treji!” (I Tes. 5, 5).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu