„Inimă
curată zideşte întru mine, Dumnezeule!” (Ps. 50, 11)
„Cât de
bun este Dumnezeu cu Israel, cu cei drepţi la inimă!” (Ps. 72, 1)
„Învăţaţi-vă
de la Mine, că sunt blând şi smerit cu inima şi veţi găsi odihnă sufletelor
voastre!” (Mt. 11, 29)
„Din inimă
ies gândurile rele, uciderile, adulterele, desfrânările, furtişagurile,
mărturiile mincinoase, hulele!” (Mt. 15, 19)
„Din
prisosul inimii grăieşte gura.” (Mt. 12, 34)
„Omul
bun - din vistieria cea bună a inimii sale scoate cele bune.” (Lc. 6, 45)
„Începutul
a toată smerenia este negăirea de rău a aproapelui –
nici de
faţă, nici în lipsă!” (Sfântul Antonie cel Mare)
Întreaga
literatură patristică a creştinătăţii a păstrat de-a lungul veacurilor o
atenţie neslăbită la inima omului - atât ca şi casă a sufletului, cât ca şi
centru al tuturor puterilor fireşti şi duhovniceşti chemate să împlinească
rostul ultim al creaţiei - unirea cu Creatorul prin vederea mistică a Lui încă
din viaţa aceasta: „Fericiţi cei curaţi cu inima - că aceia vor vedea pe
Dumnezeu !” (Mt. 5, 8). Scopul suprem al tuturor strădaniilor şi
nevoinţelor spre mântuire se poate realiza printr-o dublă lucrare: cea de
curăţire a trupului de mulţimea patimilor păcătoase (posibilă printr-un efort
continuu şi susţinut de zdrobire sau străpungere a inimii) şi cea de curăţire a
sufletului de puzderia de gânduri, închipuiri şi imaginaţii care îl tulbură şi
îl întunecă permanent, împiedicându-l să se liniştească şi să primească
luminarea duhovnicească prin înţelegerea profundă şi corectă a raţiunilor
tuturor lucrurilor şi întâmplărilor vieţii: „Pentru ce se ridică astfel de
gânduri în inimile voastre ?” (Lc. 24, 38). Numai pe calea acestei
curăţiri (deopotrivă a trupului, a minţii şi a inimii) aducătoare de lumină
sfântă şi de pace adâncă îşi poate face omul inima (ca şi centru al
fiinţei sale) locul binecuvântat de întâlnire cu Dumnezeul Cel viu
al Adevărului – întâlnire tainică pe careSfinţii Părinţi trăitori ai
unirii mistice cu Dumnezeu o descriu la unison ca pe o pogorâre a minţii în
inimă prin puterea rugăciunii făcute către şi în Numele lui Iisus Hristos, Fiul
lui Dumnezeu, Mântuitorul lumii: „Râvnitu-v-am pe voi cu râvna lui Dumnezeu,
pentru că v-am logodit unui singur Bărbat, ca să vă înfăţişez lui Hristos ca pe
o fecioară neprihănită” (II Cor. 11, 2) scrie în acest
sens Sfântul Apostol Pavel, în a doua epistolă a sa către Corinteni.
O
asemenea lucrare nu poate fi săvârşită decât în virtutea smereniei, temelia de
neclintit a întregii lucrări ascetice, fără de care nici unul dintre fiii
oamenilor nu se poate mântui. Smerenia poate şi dintr-un demon să facă iarăşi
înger, tot aşa după cum mândria până şi din îngeri a putut să facă demoni.
Aşadar, sfântă, de neajuns şi de nebiruit este puterea smereniei. Sfântul
Ioan Damaschinul scria: „Binele nu este bine dacă nu este făcut bine!”.
Aceste cuvinte ale marelui ascet şi părinte al Bisericii se referă, fără
îndoială, la faptul că sfânta şi adevărata smerenie poate fi aflată şi
contemplată în toată măreţia ei numai în faptele şi pildele de vieţuire creştinească
ale adevăraţilor nevoitori întru mântuire. Pentru că există şi aparenţe
înşelătoare, care ne pot da o falsă idee sau cunoaştere despre smerenie,
derutându-ne astfel de la calea cea dreaptă. Iată, de pildă, mărturisirea
Proorocului David: „Iar eu sunt vierme şi nu om!” (Ps. 21, 6). La rândul
lor, nici Apostolii nu s-au lăsat mai prejos: „Am ajuns ca gunoiul lumii, ca măturătura
tuturor, până astăzi!” (I Cor. 4, 13).
Astfel,
pentru a cunoaşte adevărata sfântă smerită cugetare sau smerenie a inimii, cel
între sfinţi părintele nostruIsaac Sirul spunea: „Nu cel blând sau domol
din fire este cel smerit” – aceasta pentru a nu confunda smerenia duhovnicească
cu starea firească. Evlavia cea din afară, vorba cumpătată şi pietatea în
purtări nu sunt numaidecât semne ale adevăratei smerenii – căci pot fi simple
acte de făţărnicie. Iar Sfântul Părinte continuă: „Smerenia nu înseamnă
smerirea cugetului atunci când cădem din păcat în păcat, din insuficienta
luare-aminte de sine, repetând la nesfârşit aceleaşi greşeli” - precum zice
şi David Psalmistul: „Ca un dobitoc eram înaintea Ta; dar eu sunt pururea
cu Tine!” (Ps. 72, 22) - aceasta pentru că, deşi nădăjduirea în darul
iertării divine rămâne un act de credinţă profundă (despre care Sfânta
Scriptură confirmă că „Dreptul din credinţă va fi viu!” - Avac. 2, 4),
totuşi ea nu este semnul deplin al smereniei celei asemenea Dumnezeirii. Şi
astfel, concluzionează marele ascet: „Numai atunci suntem smeriţi – când avem
nenumărate fapte bune săvârşite fără a le vădi, căci le ascundem cu grijă de
ochii lumii, ca să ne ferim de înălţarea minţii, de trufie şi de mândrie”. Nu
degeaba ne îndeamnă Hristos: „Tu însă, când faci milostenie, să nu ştie stânga
ta ce face dreapta ta !” (Mt. 6, 3), „şi nu trâmbiţa înaintea ta precum
fac făţarnicii în sinagogi şi pe uliţe, ca să fie slăviţi de oameni” (Mt.
6, 2), „pentru ca milostenia ta să fie într-ascuns iar Tatăl tău, Care vede în
ascuns, îţi va răsplăti ţie!” (Mt. 6, 4). Căci despre cei ce fac faptele
evlaviei şi credinţei doar de ochii lumii, tot Domnul ne spune: „Adevărat grăiesc
vouă - şi-au luat plata lor!” (Mt. 6, 2). Pildă de smerenie ne stă în
acest sens mărturisirea marelui Pavel, Apostolul neamurilor, pe care o face în
epistola sa către Timotei: „Iisus Hristos a venit în lume ca să mântuiască pe
cei păcătoşi - dintre care cel dintâi sunt eu!” (I Tim. 1, 15). Dacă
Sfântul Apostol şi ucenic de taină al Mântuitorului, care „fie în trup, nu
ştiu; fie în afară de trup, nu ştiu - Dumnezeu ştie! – a fost răpit unul
ca acesta până la al treilea cer” (II Cor. 12, 2) se crede şi se vede
pe sine însuşi păcătos – atunci noi, cei care n-am făcut nimic vrednic de pocăinţă
- să ne mai credem smeriţi?! Oare câtă putoare şi duhoare diavolească nu emană
în lăuntrul inimii omului sluta şi nesuferita patimă a iubirii-de-sine, care
zămisleşte mândria, vanitatea, îngâmfarea, părerea-de-sine şi multe altele
asemenea acestora care ne duc la pierzanie sufletească, fără ca măcar să ne dăm
seama de aceasta: „Ochi au - dar nu văd; urechi au - dar nu aud!” (Ier. 5,
21).
Virtutea
aceasta a smereniei are adânc de taină în lucrarea ei. Doar Dumnezeu o
izvorăşte. Doar El Însuşi o lucrează desăvârşit. El o arată lumii: „S-a
deşertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea
oamenilor” (Filip. 2, 6). Pornind de la această lucrare sfântă a lui
Dumnezeu (arătată lumii prin Întrupare), Sfântul Apostol Pavel ne
îndeamnă: „Îmbrăcaţi-vă, dar, ca aleşi ai lui Dumnezeu, sfinţi şi preaiubiţi,
cu milostivirile îndurării, cu bunătate, cu smerenie, cu blândeţe, cu îndelungă-răbdare!” (Col.
3, 12). Astfel, Sfântul Efrem Sirul (supranumit „Harpa Duhului cea
din pustie”) scrie: „Smerenia este haina lui Hristos”; iar Sfântul Isaac Sirul
întăreşte: „Smerenia este haina lui Dumnezeu”, prin aceasta împlinindu-se
cuvântul Mântuitorului: „Eu şi Tatăl Meu - una suntem!” (In. 10,
30) – veşnicul izvor de smerenie mai presus de toată puterea cea
gânditoare şi cea cuvântătoare şi cea simţitoare: „Smeritu-m-am – şi m-am
mântuit!” (Ps. 114, 6). Iată în ce simplitate de cuvinte poate să încapă
monumentala operă sufletească a smereniei celei despre care s-au scris (şi încă
se mai pot scrie) nesfârşite tomuri de învăţături şi povăţuiri duhovniceşti
menite să ajute la dobândirea acestui dar suprem: „Foc am venit să arunc pe
pământ - şi cât aş vrea să fie acum aprins!” (Lc. 12, 49).
Acesta
era, de altfel, îndemnul pe care Hristos l-a adresat unui tânăr plin de
principii şi de fapte bune – dar şi de nenumărate avuţii materiale: „Dacă
voieşti să fii desăvârşit - du-te, vinde averea ta, dă-o săracilor şi vei avea
comoară în Cer; după aceea, vino şi urmează-Mi!” (Mt. 19, 21). Întristarea
tânărului este de fapt răspunsul umanităţii neputincioase în faţa invaziei de
oferte îmbietoare la plăceri senzuale pe care i le face lumea – o lume care
trăieşte doar pentru a consuma, şi care vrea şi cu Hristos să fie, dar nici de
tentaţiile plăcerilor trecătoare să nu se lepede. Poticnirea dureroasă a omului
contemporan o reprezintă faptul că simpla agăţare de textele teologice ale
Sfintelor Scripturi nu rezolvă deloc problema mântuirii. Vorba Sfântului
Ioan Gură de Aur: „Ştiinţa fără credinţă doar îngâmfă!”. Pentru că lucrarea
duhovnicească fără ştiinţă de carte poate mântui, dar ştiinţa de carte fără
lucrare duhovnicească mai mult pierde sufletul. De aceea, prioritar rămâne să
ne străduim să învăţăm şi să dobândim lucrarea cea mântuitoare a inimii, „roada
Duhului” (Gal. 5, 22); căci de aici începe toată curăţirea. Foarte mulţi
sunt poate cei care cred că au atins deja „cote alarmante” ale smereniei ...
numai că (spre ruşinea noastră, a credincioşilor) nu prea se văd roadele:
„dragostea, bucuria, pacea, îndelungă-răbdarea, bunătatea, facerea de bine,
credinţa, blândeţea, înfrânarea, curăţia ...” (Gal. 5, 22-23). Nu se văd!
Nu se cunosc! Ba chiar, dimpotrivă, în vremea noastră Biserica este din ce în
ce mai contestată într-o societate postmodernă aflată în plin progres
ştiinţific şi tehnologic. Ceea ce într-adevăr îngrijorează este faptul că
propovăduirea slujitorilor Bisericii nu-l mai animă pe credincios, nu mai pare
eficientă în îndemnarea credincioşilor de a deschide uşa sfinţilor. Ba chiar se
poate spune că blânzii asceţi ai creştinătăţii universale de odinioară s-au
transformat astăzi (din vegetarieni şi postitori desăvârşiţi) în carnivori
hrăpăreţi şi nesătui, prădalnici asemeni fiarelor sălbatice – ceea ce a dus la
apariţia în sânul poporului a unor zicători de-a dreptul groteşti, exprimând
deopotrivă stupoarea şi stupefierea: „Până la Dumnezeu ... te mănâncă sfinţii!”.
Iată ce „expresie de evlavie” pe buzele celor botezaţi înNumele Sfintei
Treimi ! Sau alta, care (nesocotind pătimirea lui Hristos pentru păcatele
lumii şi moartea Lui cea de viaţă dătătoare şi Învierea Lui cea mântuitoare) ne
aminteşte de Adam cel căzut oarecând şi izgonit din Rai: „Fă-te frate cu dracul
ca să poţi trece puntea!”. Ce poate zace mai hidos tăinuit în lăuntrul celui
care, deşi „chip şi asemănare a lui Dumnezeu” (Iac. 3, 9), singur
îşi arată urâţenia inimii şi neputinţa sufletească în faţa sfinţeniei lui
Dumnezeu, atunci când replică nepăsător: „Ei, ce mare lucru Judecata? Ce-or să
facă toţi - aia o să fac şi eu! Ce, s-a întors careva de dincolo ca să ne spună
ce-i acolo?!”... Unul ca acesta nu mai aude glasul Apostolului: „Unde îţi este,
moarte, biruinţa ta? Unde îţi este, moarte, boldul tău?” (I Cor. 15, 55).
Iată că
Dumnezeu aşteaptă să ne întoarcem la El de bună-voie, cu propria noastră voinţă
liberă. Acesta este cel dintâi semn şi cea dintâi faptă a îndreptării pe calea
smereniei: „Vino după Mine - şi lasă morţii să-şi îngroape morţii lor!” (Mt.
8, 22). Căci: „Dumnezeu iubeşte pe cel care dă de bună-voie” (II Cor.
9, 7). Şi iarăşi cântă Psalmistul: „De bună-voia mea mă voi mărturisi Domnului!” (Ps.
27, 10). Aşa este începutul a toată smerenia şi tot aşa se face şi înaintarea
pe calea lui Dumnezeu. Aşa ne învaţăSfântul Ioan Scărarul: „Ascultarea de
Dumnezeu şi de poruncile Evangheliei reprezintă începutul smereniei”.
Iar Sfântul Maxim Mărturisitorul arată: „Cel ce crede – se teme; iar
cel ce se teme – se smereşte!”. Ce fel de teamă? Desigur, una sfântă, grijulie,
plină de iubirea faţă de Creatorul şi Binefăcătorul nostru Dumnezeu. Nicidecum
o teamă ucigătoare, dătătoare de spaime de moarte. Căci nu poate Dătătorul de
viaţă să ucidă pe cei care Îl iubesc pe El! Şi de aceea tot Sfântul Isaac
Sirul ne spune că lipsa smereniei vine şi din necunoaşterea-de-sine, adică
din neluare-aminte la sine, din lipsa trezviei: „Căci smerenia se dobândeşte
din cunoaşterea-de-sine în Duhul Cel Sfânt al Adevărului”.
Puterea
smereniei este singura care îi învinge pe vrăjmaşii mântuirii neamului omenesc.
Pornirile demonice ale urii, zavistiei şi invidiei ucid cu desăvârşire lucrarea
delicată şi plină de gingăşie a smereniei. Căci Dumnezeu nu lucrează întru
răzbunare şi ură! Cântă David Psalmistul: „Că în smerenia noastră Şi-a
adus aminte de noi Domnul, că în veac este mila Lui! Şi ne-a izbăvit pe noi de
vrăjmaşii noştri, că în veac este mila Lui!” (Ps. 135, 23-24). Smerenia
aduce inima înfrântă la starea nevinovăţiei de copil: „Cine se va smeri pe sine
ca pruncul acesta - acela va fi cel mai mare în împărăţia cerurilor!” (Mt.
18, 4). Căci, adaugă Domnul Hristos: „Cine se va smeri pe sine – acela se va
înălţa!” (Mt. 23, 12). Numai în smerenie poate primi omul cercetările
harului dumnezeiesc, căci numai cel smerit se poate odihni în Dumnezeu.
Scrie Sfântul Ioan Gură de Aur: „Sufletul tulburat este tronul diavolului!”,
iar marele Isaia, cel supranumit „Evanghelistul Vechiului Testament”,
adevereşte: „Spre unii ca aceştia Îmi îndrept privirea Mea: spre cei smeriţi, cu
duhul umilit şi care tremură la cuvântul Meu!” (Is. 66, 2). Şi
tot Sfântul Isaac Sirullaudă binefacerile smereniei: „Precum umbra urmează
trupului, tot aşa smeritei cugetări îi urmează mila lui Dumnezeu”.
Semnul
vizibil al smereniei este unul asemănător semnului feciorelniciei. Căci precum
ruşinos şi inocent e sufletul feciorelnic, a cărui nevinovăţie îmbujorează
obrajii şi umezeşte ochii trupului, tot atât de sfios şi de înfrânat la vorbă
şi în purtare este şi sufletul smerit. Şi de aceea, încheie tot Sfântul
Episcop de Ninive: „Sporirea omului este smerenia: pe cât se pogoară cineva
întru smerenie, pe atât se înalţă întru sporire”. Căci (confirmă şi sfinţii
nevoitori ai „Patericului”) – „cel ce se smereşte pe sine îi smereşte pe
demoni; iar cel ce nu se smereşte, este batjocorit de către aceştia!”.
„Smerenia
trece înaintea măririi” (Pild. 15, 33). Hristos Însuşi ne îndeamnă:
„Învăţaţi-vă de la Mine, că sunt blând şi smerit cu inima - şi veţi găsi odihnă
sufletelor voastre!” (Mt. 11, 29). Semnul adevăratei smerenii acesta este:
a te socoti pe tine însuţi cel mai păcătos dintre toţi păcătoşii. Căci:
„Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului!” (Lc. 18, 13) se ruga în
Templu vameşul. „Zic vouă că acesta s-a coborât mai îndreptat la casa sa!” (Lc.
18, 14).
(Pr. Calistrat - Manastirea Vladiceni)
(Pr. Calistrat - Manastirea Vladiceni)
Doamne Ajută!
RăspundețiȘtergereDoamne Ajută!
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere