Nu doar o singură dată
Mântuitorul Iisus Hristos ne-a îndemnat să avem credință în Dumnezeu, zicând:
„De aţi avea credinţă cât un grăunte de muştar, aţi zice acestui sicomor:
Dezrădăcinează-te şi te sădeşte în mare, şi vă va asculta.” (Luca 17, 6) De
fiecare dată când trebuia să rezolve problema vreunui om, Iisus îl întreba: „Crezi
tu că pot Eu face aceasta?” (Matei 9, 28) Din aceasta vedem limpede că nimic nu
poate fi împlinit inimii noastre de la Dumnezeu fără virtutea credinței: „credința
ta te-a mântuit, mergi în pace!” (Luca 7, 50)
Dar ce este
credința? Cum o definim în legea ortodoxă a Bisericii noastre? Credința este
starea de legătură între suflet și lucrarea Duhului Sfânt prin simțirea Lui
Dumnezeu, posibilă prin cinstita rugăciune – „convorbirea cu Dumnezeu”; de
aceea se și numește „cea mai mare virtute”, cea dintâi faptă bună, numită și „împărăteasă.”
Credința este o stare de vibrație lăuntrică a inimii din dorul de Dumnezeu,
precum Regele Profet David spunea: „În ce chip doreşte cerbul izvoarele apelor,
aşa Te doreşte sufletul meu pe Tine, Dumnezeule.” (Psalmul 41, 1) Această artă
de unire a sufletului cu Dumnezeu în rugăciune, în Duhul Sfânt, este un dar
dumnezeiesc, despre care Sfântul Isaac Sirul spune că se dă unuia din zece mii
care se silesc; altfel spus, harul pogoară pe măsura străduinței. Așa s-au
născut misticii Bisericii Ortodoxe de Răsărit, nenumăratele modele din „Viețile
Sfinților”: Maria Egipteanca, Tomaida, Marcu din muntele Francisc, Zosima din
Palestina, ca și mulți alții prezenți în Sinaxarele
ortodoxe.
Tot
din credință sfinții pustiei au lepădat cele ale lumii, alegând pustia și viața
de nevoință. Tot din credință sfinții mucenici au pătimit martiriul ighemonilor
și chinurile temnițelor, răbdând colții fiarelor pentru Hristos, dobândind
eliberarea sufletului din marea învolburată a vieții pământești, doar din
dorința supremă de unire cu Hristos, Împăratul cerului. Cuvântul adresat de
către Mântuitorul femeii canaaneence a cărei fiică era rău chinuită de un demon
(„mare este credința ta!”), reprezintă de fapt mesajul divin care ne arată
valoarea și puterea credinței omului în Dumnezeu. De aceea este mare credința -
pentru că poate rezolva orice problemă pământească cu care ne confruntăm. Prin
harul Duhului Sfânt (izvorul tuturor harismelor) și printr-o credință curată,
dreptmăritoare, sfinții au avut puterea de a vindeca bolnavi, de a învia
morți,de a tămădui boli trupești și sufletești, de a izgoni patimi și demoni,
și chiar de a ști dinainte lucruri și fapte care se vor petrece aievea - darul
înainte-vederii.
Spre deosebire
de ei, noi, cei de azi, nu avem credință „tare”, „sănătoasă”, ci credință
rațional-intelectualistă, șlefuită prin „studii” înalte, „informată” și „informativă”-
dar...vai! - nelucrătoare și „nepracticantă”! Altfel spus, nu înseamnă deloc că
am fi „credincioși” chiar și dacă am cunoaște pe dinafară Sfintele Scripturi și
toate dogmele teologiei; acestea trebuiesc lucrate în viața proprie și
împlinite cu fapta. „Credința fără fapte moartă este.” (Iacov 2, 20); faptele
săvârșite din credință sunt vii.
Uneori
spunem despre unii oameni că „au credință slabă” - și îi numim pe unii ca
aceștia „căldicei”. De fapt este vorba despre credincioși superficiali,
cunoscători cu intelectul în cele ale credinței, dar nepracticanți, fără
conlucrare cu harul Duhului Sfânt. Aceasta vine din neevlavie, din lipsă de
smerenie (adică din mândrie), din moleșeală sufletească, din amânare, din lene
și uitare, din trândăvire la rugăciune; toate acestea sunt fiice ale iubirii de
sine și duc la necredință, adică la moartea sufletului mai înainte de moartea
trupului. Necredință care zămislește omul ateu, ușor pervertibil de la o stare
la alta, laș, influențabil, mincinos, schimbându-se (coruptibil și cameleonic)
în funcție de timp, interese, oameni și evenimente: „Toţi s-au abătut, împreună
netrebnici s-au făcut; nu este cel ce face bine, nu este până la unul.”
(Psalmul 52, 4). Pentru omul bun și drept, tot David Proorocul zice: „Fericit
bărbatul carele n-a umblat în sfatul necredincioșilor” (Psalmul 1, 1); stă ca
model în Scripturi Sfântul și Dreptul Iov cel îndelung-răbdător și de
neclintit. Și tot Psalmistul, insuflat de Duhul Sfânt, exclamă: „Nu sunt așa
necredincioșii, nu sunt așa! Nu vor învia necredincioșii la judecată, nici
păcătoșii în sfatul drepților!” (Psalmul1, 4-5)
Sfânta Evanghelie ne învață că nu se poate amesteca întunericul cu lumina.
Modelul demnității umane, apogeul desăvârșirii firii umane în Persoana
Mântuitorului Iisus Hristos, rămâne modelul absolut, vrednic de urmat pentru
toate veacurile: „Eu sunt Lumina lumii; cel ce Îmi urmează Mie nu va umbla în
întuneric, ci va avea lumina vieţii.” (Ioan 8, 12)
(Parintele Calistrat - Manastirea Vladiceni 2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu