Dintre nenumăratele daruri pe care Ziditorul cerului şi al pământului le-a
revărsat din preaplinul vistieriilor adâncului iubirii Sale nemărginite asupra
omului, cel mai sfânt - şi, prin aceasta, cel care ar trebui preţuit cel mai
mult - este sănătatea. Fără nici cea mai mică îndoială, echilibrul desăvârşit
dintre puterile trupului şi cele ale sufletului pe care îl reprezintă starea de
sănătate, descoperă ochiului vigilent prezenţa fină, discretă (dar deloc
lipsită prin aceasta de eficienţă şi valoare) a harului dumnezeiesc, a
binecuvântării şi bunăvoinţei Celui Atotputernic. Pe parcursul celor trei ani
şi jumătate de activitate mesianică, Iisus Fiului Lui Dumnezeu a adeverit prin
mulţimea minunilor preaslăvite şi a tămăduirilor nemaiîntâlnite până atunci pe
care le-a săvârşit că este şi rămâne Unicul Doctor al trupului şi al sufletului
deopotrivă, Doctorul Cel Mare: „Crezi tu că pot Eu face aceasta?” (Ioan 11,
26). Tot ceea ce a fost consemnat de către Sfinţii Apostoli în cuprinsul celor
patru Sfinte Evanghelii are o profundă relevanţă în acest sens. Asemeni unei
„Enciclopedii Medicale” sau unui „Atlas al patologiilor psihosomatice”, ne sunt
prezentate toate bolile timpului aceluia, în toată complexitatea şi cruzimea
lor, tocmai pentru a putea înţelege că la rădăcina lor stă pricina căderii
noastre duhovniceşti. Cauza oricărei boli care roade necruţător făptura umană
este păcatul acesteia. De altfel, şi în ansamblul vieţii terestre, la scară
planetară, urmarea căderii omului primordial din starea de har originar în cea
de biologic stricăcios şi muritor, a fost faptul că recunoaşterea de către omul
căzut a valorilor spirituale ale propriei sale existenţe în Univers s-a
limitat şi s-a opacizat într-o măsură direct proporţională cu îndepărtarea sa
de Creatorul său. Harul sfânt a mai strălucit de atunci în lume doar prin
adevăraţii nevoitori. Căderea în timpul istoric din starea paradisiacă
originară a atras după sine nesfârşitul cortegiu nefast al tuturor relelor,
chinurilor şi pătimirilor care au lovit neîncetat în cele ce s-au numit
ulterior „afectele firii omeneşti”: foamea şi setea, vulnerabilitatea la ger şi
arşiţă, oboseala, boala şi îmbătrânirea - toate acestea nefiind decât cele mai
mici şi nevinovate suferinţe, în comparaţie cu cele care au vătămat sufletul
omenesc, cum ar fi:ura, răutatea, lăcomia, zgârcenia, zavistia, invidia, pizma
şi multe altele asemenea lor, care ucid omenescul din noi precum oarecând
mândria a făcut din înger demon iar neascultarea a golit omul de har şi l-a
umplut de patimi.
Cu
alte cuvinte, rătăcirea căii celei drepte şi abaterea de la adevăr este
consecinţa imediată a întunecării minţii şi a pervertirii vederii duhovniceşti
la o viziune trupească, secularizată, înrâurită demonic, asupra rostului suprem
al existenţei. Dovadă stă răspunsul Mântuitorului la cererea a doi dintre
ucenicii Săi: „Nu ştiţi ce cereţi!” (Marcu 10, 39) De altfel, atunci când Iisus
Hristos era confruntat cu o situaţie-limită, de boală incurabilă a vreunei
persoane, de fiecare dată diagnostica cu precizie dumnezeiască substratul
duhovnicesc implicat. Orbiri, infirmităţi trupeşti, demonizări, hemoragii,
cangrenări, gârboviri, epilepsii şi paralizii - toate acestea sunt prezentate
asemeni unui inventar monstruos şi înfricoşător al bolilor care devastau
poporul de rând, toate având însă motivaţii de fond în plan duhovnicesc: „Iată
că te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai păcătuieşti, ca să nu-ţi fie ceva mai
rău.” (Ioan 8, 11) „Acest neam de demoni nu iese decât numai cu rugăciune şi cu
post.” (Matei 17, 21) - deci nevoinţă şi curăţire sufletească; „Mare e credinţa
ta! - şi s-a tămăduit fiica ei în ceasul acela” (Matei 15, 28) - deci de trăire
în Dumnezeu este nevoie; „Iertate îţi sunt păcatele, ia-ţi patul tău şi umblă”
(Ioan 5, 8) - deci dezlegarea păcatelor nespovedite era cauza suferinţei; „Nici
el n-a păcătuit, nici părinţii lui, ci ca să se arate în el lucrările lui
Dumnezeu.” (Ioan 9, 3) - deci minune de preamărire a lucrării Lui Dumnezeu în
lume prin credinţă; „Au lăsat-o frigurile şi slujea Lui” (Marcu 1, 31) - deci a
sluji Lui Dumnezeu cu viaţa, cu trăirea; şi exemplele de acest fel ar putea
continua. Dumnezeu este Cel Care ne dăruieşte starea de sănătate ca stare de
armonie între toate puterile trupeşti şi sufleteşti.
Vedem aşadar din toate aceste pilde de viaţă relatate în Sfintele Evanghelii că
rătăcirea de la calea Lui Dumnezeu şi pierderea luminii pe care o aduce
cunoaşterea Lui Hristos sunt legate deopotrivă şi de boli ale sufletului, nu
doar ale trupului: „Cred Doamne, ajută necredinţei mele!” (Marcu 9, 24); „Iată
că te-ai făcut sănătos. De acum să nu mai păcătuieşti, ca să nu-ţi fie ceva mai
rău” (Ioan 5, 14); „Prietene, cum ai intrat aici fără haină de nuntă?”
(Matei 22, 12); „Ce ai cu noi Iisuse?” (Luca 8, 28) „şi-L rugau pe El să nu le
poruncească să meargă în adânc.” (Luca 8, 31)
Ca răspuns la toate acestea (şi la multe altele asemenea lor)
Mântuitorul afirmă limpede: „Pe cel ce vine la Mine nu-l voi scoate afară”
(Ioan 6, 37) „Căci n-a trimis Dumnezeu pe Fiul Său în lume ca să judece lumea,
ci ca să se mântuiască, prin El, lumea.” (Ioan 3, 17). „Iisus, luând pâine şi
binecuvântând, a frânt şi, dând ucenicilor, a zis: Luaţi, mâncaţi, acesta este
trupul Meu. Şi luând paharul şi mulţumind, le-a dat, zicând: Beţi dintru acesta
toţi, Că acesta este Sângele Meu, al Legii celei noi, care pentru mulţi se
varsă spre iertarea păcatelor.” (Matei 26, 26-28). „Şi mulţi dintre cei dintâi vor
fi pe urmă, şi din cei de pe urmă întâi.” (Marcu 10, 31) căci „Nu oricine Îmi
zice: Doamne, Doamne, va intra în împărăţia cerurilor, ci cel ce face voia
Tatălui Meu Celui din ceruri.” (Matei 7, 21). Rezultă destul de evident
aşadar, că sufletul care boleşte este ucis duhovniceşte de uitare, de
necredinţă şi de lene - cei trei uriaşi omorâtori de suflet, după cum îi numesc
Sfinţii Părinţi. Există însă şi patimi ale minţii - mai ales cea chinuită
de înălţare, de mândrie, de fălire cu raţiunea şi înalta „teologhisire”, căci
prin mândrie rătăcirea duce la înşelare duhovnicească, la orbire sufletească şi
până la pierderea dreptei credinţe, adică la erezie, adică la pierderea Duhului
Sfânt şi întunecarea minţii prin necunoaşterea Scripturilor: „Vă rătăciţi neştiind
scripturile” (Matei 22, 29); „Cel ce nu intră pe uşă, în staulul oilor, ci sare
pe aiurea, acela este fur şi tâlhar.” (Ioan 10, 1); „Oile Mele ascultă de
glasul Meu şi Eu le cunosc pe ele, şi ele vin după Mine.” (Ioan 10, 27); „Eu
sunt uşa oilor” (Ioan 10, 7); „Eu am venit ca lumea viaţă să aibă şi din belşug
să aibă.” (Ioan 10, 10); „cel ce mănâncă Trupul Meu şi bea sângele Meu are
viaţă veşnică” (Ioan 6, 54) - iată, acesta este Medicamentul Suprem! Credinţa
curată şi adevărată, rugăciunea curată şi adevărată, trupul curăţit prin
înfrânare şi suflet virtuos prin nevoinţă. Aceasta este fericirea de a
cunoaşte calea: „Fericiţi cei curaţi cu inima că aceia vor vedea pe Dumnezeu.”
(Matei 5, 8)
Parintele Calistrat - Manastirea Vladiceni
Parintele Calistrat - Manastirea Vladiceni
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu