Motto: ,,Eu vreau ca toţi să fie una!” (Ioan 17, 21)
Pentru
toţi creştinii din toate timpurile şi din toate locurile, Cinstita Cruce
este Lemnul cel de viaţă dătător pe care a fost răstignit Iisus Hristos pentru
iertarea păcatelor şi pentru mântuirea oamenilor, sfinţită cu scump Sângele
Său. Prin răstignirea Mântuitorului pe ea, Crucea a devenit centrul vieţii
ascetice duhovniceşti, uşă a tainelor dumnezeieşti, altar de jertfă pentru Fiul
Lui Dumnezeu şi totodată armă asupra diavolului.
Crucea
prinde viaţă şi devine purtătoare de Duh Sfânt pentru toţi cei ce o cinstesc cu
credinţă, devine sceptrul puterii împăraţilor binecredincioşi şi armă a
înţelepciunii Lui Dumnezeu plină de putere. Apostolul Pavel confirmă: „Iar mie,
să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în Crucea Domnului nostru Iisus Hristos”
(Galateni 6, 14). Totodată, Crucea devine scară care împacă cerul şi pământul
pentru că, prin moarte şi înviere, noi pregustăm şi trăim adevărata viaţă
veşnică: "nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăieşte în mine!” (Galateni 2,
20). Atât de mult a marcat Crucea Lui Hristos viaţa Apostolului Pavel, încât el
s-a convertit în urma unei minuni petrecute pe drumul Damascului (deşi
avea deja stabilit un plan de viitor pentru viaţă, proiectat şi
elaborat prin studiu intens la şcoala învăţatului rabin Gamaliil). Chemat
la apostolie, va renunţa la orice mentalitate lumească şi va fi mesagerul de
frunte al vestirii Lui Hristos Cel înviat până la sfârşitul mucenicesc (prin
tăierea capului) al vieţii sale pământeşti. Cuvintele pe care le-a auzit
pe drumul către Damasc (“Saule, Saule, de ce Mă prigoneşti? Greu îţi este să
loveşti în ţepuşă cu piciorul! (F.A. 26, 14)) au rămas pentru totdeauna
legea de referinţă a Sfântului Apostol Pavel. Dacă ne gândim la faptul că lumea
merge haotic, în direcţii contrare, doar după bunul ei plac şi că fiecare om în
parte umblă numai pentru a-şi împlini voia sa proprie, înţelegem uşor pricina
tuturor relelor, necazurilor şi încercărilor de tot felul din viaţa
creştinătăţii şi a lumii întregi. Părinţii trupeşti sunt tocmai martorii
neîmplinirilor pe care libertatea rău folosită le aduce în vieţile fiilor lor
trupeşti, prin neajunsuri personale şi încercări din partea semenilor, ba chiar
şi a prietenilor şi a casnicilor. Chemarea pe care Mântuitorul o adresează
fiecărui om pentru a-şi purta crucea proprie este temeiul afirmaţiei unor
sfinţi precum Ioan Scărarul sau Isaac Sirul care învaţă că fiecare
om se naşte în lume cu darul şi cu înzestrările lui pentru a împlini o misiune
divină pe pământ. Naşterea nici unui om nu constituie un hazard pentru că toţi
ne naştem înaintea Lui Dumnezeu cu un scop determinat, pe care trebuie să-l
ducem la bun sfârşit şi de împlinirea căruia vom da socoteală.
După
Înviere, pe lângă valoarea materială şi simbolică, Crucea a primit şi o
putere spirituală prin aceea că ne-am botezat în Hristos şi ne-am
îmbrăcat cu Hristos în Lumina Lui - ,, Câţi în Hristos Iisus ne-am botezat,
întru moartea Lui ne-am botezat" (Rm. 6, 3). O fărâmă din Crucea Lui
Hristos este împărţită şi nouă pentru a arăta lumii că numai prin ea vine
desăvârşirea, mântuirea şi viaţa veşnică. Aşa cum din prescura euharistică
se împărtăşeşte toată suflarea prezentă şi participantă la Sfânta
Liturghie şi tot mai rămâne în Sfântul Potir şi pentru alţii, tot aşa ,
nesfârşirea şi nemărginirea Euharistiei este şi nemărginirea Crucii
creştinătăţii în Hristos. Îmbrăcându-ne prin Sfântul Botez cu Lumina Lui
Hristos, primim o rază şi din Lumina Crucii pe care El a fost răstignit: „mor
întru Tine ca să înviez întru Tine!” (Troparul Sfintelor Muceniţe).
Crucea
fiecărui creştin are raza sa de lumină prin faptele vieţii personale.
Folosul aproapelui şi rodul trăirii în lume constituie apogeul Judecăţii Lui
Hristos: „precum aud judec” (Ioan 5, 30) “vor ieşi, cei ce au făcut cele bune
spre învierea vieţii şi cei ce au făcut cele rele spre învierea osândirii” (Ioan
5, 29). De ce oare a fost nevoit Hristos să spună în Sfânta Evanghelie: „După
roadele lor îi veţi cunoaşte. Au doară culeg oamenii struguri din spini sau
smochine din mărăcini? Aşa că orice pom bun face roade bune, iar pomul rău face
roade rele!” (Matei 7, 16-17)? Pentru ca să vedem că „credinţa” în umbra Crucii
şi pe drumul Crucii “dacă nu are fapte, e moartă în ea însăşi “ (Iacov 2, 17).
Şi drumul lui Adam a fost asemenea lumii de azi. Când a fost creat, Adam
a fost făcut să fie rege al creaţiei, să se îndumnezeiască, să devină asemenea
Lui Dumnezeu, să fie ca un înger în trup. Aceasta a fost chemarea vieţii
adamice. Aşa şi noi, pe pământ, am fost chemaţi să fim sfinţi: „Fiţi, dar, voi
desăvârşiţi, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârşit este.” (Matei 5, 48) „ca
toţi să fie una “ (Ioan 17, 21). Am fost chemaţi să fim cuvioşi şi cuvioase,
făpturi îngereşti, temători de Dumnezeu şi cinstitori de cele sfinte;… dar
lumea nu a avut urechi de auzit şi nici minte să priceapă. Adam a ales în locul
veşniciei şi sfinţeniei, moartea, durerea, suferinţa, vremelnicia, necazul,
primejdia şi greutăţile. Lumea a auzit glasul Lui Dumnezeu, dar a ales
libertinajul plăcerilor, satisfacerea poftelor trecătoare, saţiul cu nesaţ,
binele aparent, bogăţia trecătoare şi convorbirea cu sfaturile diavolului. De
aceea cuvântul atât de cunoscut mulţimilor de exegeţi şi hermeneuţi ai
Scripturilor, are greutatea lui proprie, de neclintit: „Căci mulţi sunt chemaţi,
dar puţini aleşi!” (Matei 22, 14) Altfel spus, noi toţi am fost chemaţi la
viaţa cea dumnezeiască şi veşnică… dar puţini sunt cei care înţeleg şi simt
aleasa şi nepreţuita valoare a vieţii creştine. E mult mai lesne să nu ne
înfrânăm pornirile brutale şi să nu ne controlăm comportamentul inuman
(asemănător celui al animalelor sălbatice) decât să ne străduim să fim
sfinţi şi duhovniceşti înaintea Lui Dumnezeu. Aşa se explică toate greşelile
lumii acesteia în uriaşa şi grozava ei rătăcire. Când ai uitat de
chemarea Crucii şi de chemarea lăuntrică la mântuire, sufletul moare,
mintea se raţionalizează pământeşte, gândeşti simplist şi a-tot-explicativ prin
arta justificării şi îndreptăţirii de sine. Numai că Dumnezeu râde şi spune: „ai
cugetat fărădelegea, că voi fi asemenea ţie, mustra-te-voi şi voi pune înaintea
feţei tale păcatele tale!” (Ps. 49,22) Odată rătăcită calea cea dreaptă în
viaţă (pe care noi, deşi creştini, o limităm la „soartă”, „destin”, zodiac şi
ursită) - şi rostul nostru se pierde în micimea lucrurilor vieţii trecătoare şi
ajungem să jucăm după şoaptele diavolului, alunecând de la „chemarea sfântă a
Crucii” la viaţa de dinainte de credinţă (uneori socotind că ne-am ostenit
suficient, alteori că Dumnezeu este nedrept, nemilos, că face judecăţi aspre şi
nu ţine cont de condiţia noastră umană). Pentru ca să putem înţelege rostul
tuturor acestor căderi şi devieri de la chemarea Crucii, trebuie să ne amintim
de cât de mare a fost rătăcirea noastră prin multele si grelele necazuri şi
încercări pe care le-am trecut de-a lungul vieţii. Cugete de genul „Şi-a
întors Dumnezeu faţa de la mine, nu mă mai ajută, m-a părăsit, m-a dat uitării,
S-a lepădat de mine“ - reprezintă apogeul rătăcirii totale în care creştinul
disperat, chinuit, necăjit, dezorientat, oricât s-ar strădui să înţeleagă ceva
din greutăţile prin care trece, nu reuşeşte să le găsească nicidecum pricina în
îndepărtarea (ba chiar în lepădarea) sa de Dumnezeu; le găseşte întotdeauna
o explicaţie „logică”, aparent raţională, pe seama istoriei, a cursului
societăţii, a coincidenţelor sau a sorţii („aşa a fost scris să fie!”).
Nicidecum, noi singuri ne lepădăm conştient de cele ce am făgăduit Lui Hristos,
fugim de povara crucii proprii (asumate de bunăvoie), ne lamentăm în părerea
eu-lui propriu (după placul căruia luăm greşit decizii în viaţă) şi apoi
dăm vina pe Dumnezeu pentru că nu ne ascultă şi nu ne ajută. „Când Te-am
strigat, m-ai auzit Dumnezeul dreptăţii mele!” (Ps. 4, 1) spune Sfânta
Scriptură. Iar Sfânta Evanghelie confirmă: „Cine nu este cu Mine este împotriva
Mea şi cine nu adună cu Mine risipeşte!” (Matei 12, 30). Risipirea darurilor
primite, a calităţilor, a valorii noastre fizice şi intelectuale, a
vieţii şi în general a tot ceea ce ne-a dăruit Dumnezeu nouă personal -
ne transformă în fii ai întunericului: „cel ce merge în întuneric nu ştie unde
merge” (Ioan 12, 35). „Umblaţi cât aveţi Lumina ca să nu vă prindă întunericul”
(Ioan 12, 35) căci „Eu sunt Lumina lumii” (Ioan 8, 12) şi “dacă vrea cineva să
vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie!”
(Matei 16, 24) „Eu sunt Calea, Adevărul şi Viaţa!” (Ioan 14, 6)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu