„Doamne,
armă asupra diavolului Crucea Ta o ai dat nouă” (Slujba Sfântului Maslu)
„Iar
mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în Crucea Domnului nostru Iisus
Hristos, prin care
lumea este răstignită pentru mine, şi eu pentru lume!” (Gal.
6, 14)
„Căci
cuvântul Crucii, pentru cei ce pier, este nebunie;
iar
pentru noi, cei ce ne mântuim, este puterea lui Dumnezeu” (I Cor. 1, 18)
„Ascultă
fiică şi vezi şi pleacă urechea ta şi uită poporul tău şi casa părintelui tău,
că a
poftit Împăratul frumuseţea ta, că El este Domnul tău” (Ps. 44, 12-13)
„Mireasă
a Tatălui, Maică a Fiului şi Biserică preacinstită a Sfântului Duh” (Sf. Ioan
Damaschinul)
„Cine
este Aceasta, curată ca zorile şi frumoasă ca dimineaţa?
Este
împărăteasa rugăciunii, este rugăciunea întrupată!”
(Ilie
Miniat- „Panegric la Naşterea Maicii Domnului”)
„Împărăţia
cerurilor asemănatu-s-a omului împărat care a făcut nuntă fiului său”(Mt. 22,
2)
„Nunta
este gata, dar cei poftiţi n-au fost vrednici” (Mt. 22, 8)
„Prietene,
cum ai intrat aici fără haină de nuntă?” (Mt. 22, 12
„Taina
aceasta mare este; iar eu zic în Hristos şi în Biserică” (Efes. 5,32)
Încărcătura
duhovnicească a cuvintelor Sfintei Scripturi exprimă chemarea caldă a lui
Dumnezeu către lume, vădită în mod special şi deplin prin Persoana şi lucrarea
Fiului Său, Care ne confirmă: „M-am pogorât din cer, nu ca să fac voia mea, ci
voia Celui care M-a trimis pe Mine” (In. 6, 38). Cel Care L-a trimis este de
fapt şi de drept Împăratul. El Însuşi, Stăpânul împărăţiei şi Chivernisitorul
întregii zidiri, a grijit de-a lungul veacurilor taina nunţii Fiului Său prin
pregătirea arătării Cuvântului lui Dumnezeu în lume din Fecioară, precum
grăieşte Isaia: „Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema
numele lui Emanuel” (Is. 7, 14).
Această
lucrare de împlinire a voii Celui Preaînalt prin Fiul Său este desăvârşită prin
lucrarea sfinţitoare a Duhului Sfânt „Care de la Tatăl purcede” (In. 15, 26).
El lucrează împreună cu Fiul, cu o singură voinţă şi întru totul de aceeaşi
putere: „Eu şi Tatăl Meu una suntem” (In. 10, 30). În răstimpul mesianic în
care Iisus lucrează taina mântuirii pe pământ, petrecând la vedere cu oamenii,
ca Om şi Dumnezeu, Duhul Sfânt Îl descoperă permanent ca Fiu al lui Dumnezeu –
la Iordan „Peste Care vei vedea Duhul pogorându-Se şi rămânând peste El, Acela
este” (In. 1, 33) şi pe Tabor „Acesta este Fiul Meu Cel iubit, în Care am
binevoit” (Mt. 17, 5). După ce Hristos S-a înălţat întru slavă la Tronul
Tatălui, atunci Fiul Îl preamăreşte pe Duhul Sfânt: „Căci dacă nu Mă voi duce,
Mângâietorul nu va veni la voi” (In. 16, 7), „şi din cer, fără de veste, s-a
făcut un vuiet, ca de suflare de vânt ce vine repede, şi a umplut toată casa
unde şedeau ei. Şi li s-au arătat, împărţite, limbi ca de foc şi au şezut pe
fiecare dintre ei. Şi s-au umplut toţi de Duhul Sfânt” (F. A. 2, 2-4). În
Persoanele Sfintei Treimi este vorba atât de unitatea de fiinţă cât şi de
iubirea deplină, atât de conlucrarea permanentă între Ipostasurile
Dumnezeieşti, dar şi de Viaţa cea Una – fiinţa dumnezeirii: „Cred într-Unul
Dumnezeu”. Sfântul Vasile cel Mare scrie că, deşi purcede de la Tatăl – pentru
că a lucrat la mântuirea lumii cu Fiul – după învierea Acestuia, Duhul iradiază
pretutindeni din Trupul înviat al lui Hristos. Aceasta se vede cel mai bine în
Taina Sfintei Liturghii, la epicleză, atunci când preotul înalţă mâinile spre
Cer, rugându-se: „Duhul Tău Cel Sfânt nu-L lua de la noi, ci ni-L înnoieşte
nouă, celor ce ne rugăm Ţie!”, „şi fă adică pâinea aceasta Cinstit Trupul
Hristosului Tău, iar ceea ce este în potirul acesta Cinstit Sângele Hristosului
Tău”. Iată că, împărtăşindu-ne din Sfintele Taine, ne umplem de Duhul
dumnezeiesc: „Deschide-voi gura mea şi se va umple de Duhul!” (Catavasier).
De aici
începe nunta Fiului veşnicului Împărat. Aici vedem chemarea la Împărăţie,
atunci când spune: „a trimis pe slugile sale ca să cheme pe cei poftiţi la
nuntă” (Mt. 22, 3). Toată această chemare este înmănuncheată în făgăduinţa
Răscumpărătorului: „Duşmănie voi pune între tine şi femeie, între sămânţa ta şi
sămânţa ei; aceasta îţi va zdrobi capul” (Fac. 3, 15). De aici, peste istoria
umanităţii căzute va străluci raza milei dumnezeieşti, Raza Tatălui – Iisus
Hristos, aşa precum ne arată Sfântul Apostol şi Evanghelist Matei: „steaua pe
care o văzuseră în Răsărit mergea înaintea lor, până ce a venit şi a stat
deasupra, unde era Pruncul” (Mt. 2, 9). Trâmbiţa mai înainte vestitoare a
mântuirii lumii din păcat şi din moarte străbate veacurile Sfintelor Scripturi
de la prooroc la prooroc, din profeţie în profeţie şi din generaţie în
generaţie, din verset în verset – până ce Fecioara Maria va încredinţa lumea de
venirea Fiului lui Dumnezeu la ea pentru ca să o mântuiască: „Iată roaba Domnului
! Fie mie după cuvântul tău!” (Lc. 1, 38). Câtă frumuseţe în cântarea de nuntă
a Miresei celei neispitite de nuntă: „Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi
puterea Celui Preaînalt te va umbri” (Lc. 1, 35). Iată câte daruri de nuntă,
iată ce coroană din pietrele scumpe ale smereniei: „roaba Domnului” (Lc. 1,38)!
Cum să fie roabă şi neînsemnată Cea care trăieşte taina iubirii Tatălui? „A
poftit Împăratul frumuseţea ta” (Ps. 44, 13)! Cum să nu fie adânc de smerenie
Preacurata Fecioară care glăsuieşte Elisabetei: „Că mi-a făcut mie mărire Cel
Puternic şi sfânt este Numele Lui” (Lc. 1,49)! Cum să nu fie Împărăteasă şi
Doamnă Cea care va mărturisi cu propriile Ei cuvinte: „de acum mă vor ferici
toate neamurile” (Lc. 1,48)! Şi totuşi, iată că Elisabeta, în cântecul de laudă
adusă Fecioarei, rosteşte în taina Duhului cuvinte ce străbat
umanitatea precum fulgerul de la răsărit la apus şi de la miazăzi la
miazănoapte: „de unde mie aceasta, ca să vină la mine Maica Domnului meu?” (Lc.
1,4 3). Iată nuntă nemaiîntâlnită: „Stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta,
îmbrăcată în haină aurită şi preaînfrumuseţată” (Ps. 44, 11). Ce nuntă cu har
şi slavă, ce putere nemaipomenită vreodată la o fecioară: „Bucură-te, ceea ce
eşti plină de har, Domnul este cu tine!” (Lc. 1, 28). Nuntă vestită de îngeri,
venită cu sol din Cer aducător de crini din grădina Raiului lui Dumnezeu,
precum viersuieşte cântarea: „mă spăimântez a striga ţie: Bucură-te Mireasă, pururea
Fecioară!” (Troparul Acatistului Buneivestiri). Iar Psalmistul David, Regele
lui Israel, cântă din psaltire: „Pentru aceasta popoarele te vor lăuda în veac
şi în veacul veacului” (Ps. 44, 21).
Acestea
toate nu pot izvorî decât din nevoinţă sfântă şi lucrare, din voinţa şi dorinţa
şi dragostea de a fi cu Dumnezeu: „Cât de iubite sunt locaşurile Tale, Doamne
al puterilor!” (Ps. 83, 1) „mai mult decât mii de comori de aur şi argint” (Ps.
118, 72). Puterea şi frumuseţea fecioriei Miresei nenuntite sunt miezul
stăpânirii Ei împărăteşti – Tron de heruvimi, Biserică sfinţită vie
şi Rai cuvântător. Atât sufletul cât şi trupul Fecioarei au odihnit pe
Dumnezeul Cel veşnic în inima ei curată şi în braţele ei de mamă, pentru ca Cel
ce S-a deşertat de slavă să Se întrupeze, precum tot David cântă: „Toată slava
fiicei Împăratului este în lăuntru, îmbrăcată cu ţesături de aur şi
preaînfrumuseţată” (Ps. 44, 15).
Daruri
ca acestea s-au dobândit desigur din credinţa aleşilor lui Dumnezeu: Avraam şi
Sarra, Sfântul şi Dreptul Iov, Sfântul şi Dreptul Simeon, Sfinţii şi Drepţii
Dumnezeieşti Părinţi Ioachim şi Ana. Iată, sterpiciunea zămisleşte
nesterpiciunea, nerodirea naşte şi rodeşte ! Iată crucea suferinţei împletită
în slava nunţii celei tainice cu crucea umilinţei, precum şi este scris:
„Blestemat cel ce nu are sămânţă în Sion şi nu are urmaşi în Ierusalim” („Viaţa
Sfinţilor Părinţi Ioachim şi Ana”) (aşa cum suna blestemul Legii celei Vechi
pentru cei neroditori de prunci). Dar nădejdea credinţei şi puterea rugăciunii
duc la Dumnezeu lacrima Anei, mama proorocului Samuel, plânsul Elisabetei lui
Zaharia, cea bătrână şi stearpă, care va naşte pe Înaintemergătorul şi
Botezătorul Ioan, dar şi tânguirea Anei dreptului Ioachim, care aude glas din
Cer: „Ano, Ano, s-a auzit rugăciunea ta şi suspinurile tale au străbătut norii,
iar lacrimile tale au ajuns înaintea lui Dumnezeu” (Viaţa Sfinţilor Părinţi
Ioachim şi Ana). Şi iată că Rodul a fost dăruit Bisericii, de unde purcede şi
lumina zorilor mântuirii: „cea stearpă naşte pe Hrănitoarea vieţii noastre!”
(Troparul Praznicului).
Puterea
nunţii mistice este necuprinsă şi de nepătruns. În ciuda tuturor sacrificiilor
spirituale săvârşite de-a lungul unei vieţi de slujire sfântă neîncetată, peste
proorocii Domnului se abate nerecunoştinţa şi indiferenţa, ba chiar ura şi
răutatea oamenilor: „Am pregătit ospăţul meu; juncii mei şi cele îngrăşate s-au
junghiat şi toate sunt gata” (Mt. 22, 4). Îndemnul rămâne categoric de la
Învierea lui Hristos până astăzi: „Veniţi la nuntă!” (Mt. 22, 4). Nepăsarea
împinge lucrurile spre grija cea lumească, deşi Nunta cea mare a Fiului de
Împărat prezintă un cu totul alt îndemn, de o altă dimensiune: „toată grija cea
lumească să o lepădăm!” – toată, nu doar o parte!... Iar chemarea de taină din
inima Jertfei celei fără de sânge, prin glasul slujitorului sfinţit, grăieşte:
„Nimeni din cei legaţi cu pofte şi cu desfătări trupeşti nu este vrednic să-Ţi
slujească Ţie!”. Duhul puterii dumnezeieşti voitor de mântuire a lumii duce
cuvântul lui Dumnezeu până la marginile acesteia, „la răspântiile drumurilor”
(Mt. 22, 9), „la drumuri şi la garduri” (Lc. 14, 23), „în pieţe şi uliţe” (Lc.
14, 21) „la săraci şi la neputincioşi, la orbi şi la şchiopi” (Lc. 14, 21) - la
tot omul lipsit de Dumnezeu. Iată, însă, cum răspund cei de atunci ca şi cei de
azi, oamenii dintotdeauna: „Dar ei, fără să ţină seama, s-au dus: unul la
ţarina sa, altul la neguţătoria lui” (Mt. 22, 5) … adică la cele ale lumii –
toate preocupările materiale, obişnuitul cotidian cu focul lui continuu în
goana după himere nălucitoare de căpătuire pe de o parte, iar pe de altă parte
– vârtejul ameţitor al simţurilor, dedarea la împlinirea poftelor aducătoare de
plăceri trupeşti şi căutarea cu dinadinsul a senzaţiilor care râvnesc exclusiv
şi nesăţios „extazul” cărnii; toate acestea nefiind altceva decât adevărate idolatrii
ale vieţuirii pământeşti, tot atâtea „altare” închinate căderii sufleteşti,
prin porţile cărora omul intră la vârsta adolescenţei cu toată frumuseţea
feciorelnică a inocenţei şi curăţiei tinereţii, nepătat şi neîntinat, pentru a
ieşi la vârsta deplinătăţii maturităţii bărbăteşti deja sluţit şi întunecat,
întinat în fel şi chip cu deasupra de măsură, cu sufletul înnegurat, stors de
puteri şi vlăguit de excese, cuprins de lehamitea plictisului, blazării şi
dezgustului, mai aflându-şi sens pe calea vieţii doar prin aburii de mahmureală
din beţia patimilor care l-au copleşit definitiv – precum mărturiseşte şi
Sfântul Simeon Metafrastul într-una din rugăciunile din „Rânduiala sfintei
împărtăşiri”: „am ajuns cu totul sălaş dracilor”. Odată cu îndrăcirea sufletească
apare şi acest sens al „neguţătoriei” fiecăruia dintre noi: lupta cu conştiinţa
până la amorţirea ei, urmată apoi, desigur, doar de nesfârşitele şi inutilele
încercări disperate de ieşire din problemele vieţii şi de izbăvire de necazuri,
de boli, de sărăcie şi de lipsuri, de neîmpliniri, de frustrări şi de conflicte
şi de multe altele ca acestea.
Şi aşa
începe periplul spiritual al creştinului de azi - din biserică în biserică, din
preot în preot, din duhovnic în duhovnic, punctat din când în când de oprirea
provizorie la câte o locaţie de împărţire a „premiilor” la tombola mântuirii –
tot atâtea surogate scripturistice, texte măsluite şi versete răstălmăcite –
poate şi ceva mijloace de subzistenţă temporară. Odată cu aceste rătăciri
paralele creştinismului autentic, apostolic şi sobornicesc, scutite de povara
crucii şi de necesitatea luptei pentru izbăvirea de patimi pe calea mântuirii,
cu conştiinţa gata adormită … vine şi îndelung aşteptata delăsare, adevărată
îndepărtare de Dumnezeu: mai întâi prin alunecările în amestecul cu grupările
sectare, raţionaliste şi negativiste, ale modernităţii contemporane, iar apoi
prin hula directă la adresa Dumnezeului Celui Viu: „nu mă ajută cu nimic, n-am
nevoie de El!”… Şi aşa se împlineşte cuvântul Scripturii cu cei necredincioşi:
„punând mâna pe slugile Lui, le-au batjocorit şi le-au ucis” (Mt. 22, 6). În
acest sens, istoria Bisericii e plină de mărturiile mucenicilor în lupta lor
necruţătoare dusă împotriva păcatului şi a desfrâului – începând de la mărturia
Sfântului Ioan Botezătorul, apărător neînfricat al Adevărului - „Nu-ţi este
îngăduit să ţii pe femeia fratelui tău Filip!” (Mc. 6, 18) – răsună până astăzi
mustrarea adresată lui Irod Tetrarhul, şi până la cea a Sfântului Nifon,
Patriarhul Constantinopolului, atunci când se afla în Ţara Românească la curtea
domnitorului Radu cel Mare.
Aşadar,
clipa de foc din ceasul Înfricoşătoarei Judecăţi, în Ziua cea de Apoi, la a
doua venire a lui Hristos „pe norii cerului, cu putere şi cu slavă multă” (Mt.
24, 30) va fi ceasul cercetării tuturor vrăjmaşilor Crucii lui Hristos –
începând de la „Anna arhiereul şi Caiafa şi Ioan şi Alexandru şi câţi erau din
neamul arhieresc” (Fapte 4, 6) şi de la toţi prigonitorii păgâni şi ajungând
până la Hitler şi Stalin cei susţinuţi de tot staff-ul întunecat al lagărului
ateismului european, care s-au impus ca duşmani ai Adevărului şi ai Bisericii.
Acela va fi ceasul în care, precum în revărsarea apelor potopului universal a
fost pierdută toată suflarea de sub cer sau, precum cu foc şi cu pucioasă s-a
pogorât răzbunarea asupra Sodomei şi Gomorei, Hristos Domnul „pe cel fărădelege
îl va ucide cu suflarea gurii Sale şi-l va nimici cu strălucirea venirii Lui”
(II Tes. 2, 8): „trimiţând oştile sale, a nimicit pe ucigaşii aceia şi cetăţii
lor i-au dat foc” (Mt. 22, 7). Cuvântul apocaliptic clar „Nu vă cunosc pe voi!”
(Mt. 25, 12) consună întru totul cu sentinţa „Nunta este gata, dar cei poftiţi n-au
fost vrednici” (Mt. 22, 8)! Chemarea din Scripturi se aude şi în următoarele
versete ale parabolei: „au adunat pe toţi câţi i-au găsit, şi răi şi buni, şi
s-a umplut casa nunţii cu oaspeţi” (Mt. 22, 10).
Cântă
Psalmistul: „Chema-va cerul de sus şi pământul, ca să judece pe poporul Său !”
(Ps. 49, 5), iar Apostolul adaugă: „întru Numele lui Iisus tot genunchiul să se
plece, al celor cereşti şi al celor pământeşti şi al celor de dedesubt” (Filip.
2, 10). „Răspântiile drumurilor” (Mt. 22, 9) reprezintă de fapt toate satele şi
oraşele, aşezările rurale şi aglomerările urbane, acolo unde locuiesc oamenii -
„câţi veţi găsi” (Mt. 22, 9). Dintre ei unii au trecut deja din lumea aceasta,
în vreme ce alţii nici n-au mai apucat să se nască, fiind omorâţi încă din
pântecele mamelor lor, iar alţii sunt rătăciţi prin „adâncurile iadului”
(Is. 7, 11): „A murit şi bogatul şi a fost înmormântat. Şi în iad, ridicându-şi
ochii, fiind în chinuri, el a văzut de departe pe Avraam - şi pe Lazăr în sânul
lui” (Lc. 16, 22-23) şi l-a auzit zicându-i: „Au pe Moise şi pe prooroci; să
asculte de ei” (Lc. 16, 29) căci „dacă nu ascultă de Moise şi de prooroci, nu
vor crede nici dacă ar învia cineva din morţi” (Lc. 16, 31). Judecata lumii
acesteia începe de la Tronul lui Dumnezeu, Împăratul Cel veşnic: „va veni Fiul
Omului întru slava Sa, şi toţi sfinţii îngeri cu El. Atunci va şedea pe tronul
slavei Sale. Şi se vor aduna înaintea Lui toate neamurile şi-i va despărţi pe
unii de alţii” (Mt. 25, 32). Pe cei din umbra Crucii şi din lumina Învierii,
care au părtăşie cu Fiul Împăratului şi hainele „albe, spălate în Sângele
Mielului” (Apoc. 7, 14) îi va chema: „Veniţi, binecuvântaţii Tatălui Meu,
moşteniţi împărăţia cea pregătită vouă de la întemeierea lumii !” (Mt. 25, 34).
Aici este şi taina mesajului nunţii. Poate că mulţi s-au întrebat de-a lungul
vremurilor – ce or fi strigat oare slujitorii trimişi către cei poftiţi?
Desigur, e firesc să te interesezi şi să afli despre un asemenea eveniment
măreţ – unde va avea loc, cine îl pregăteşte şi cine este cel căruia i se
dedică? Iată ce zice Evanghelia: un „împărat a făcut nuntă fiului său” (Mt. 22,
2). Nu precizează locul şi nu dă nume, în schimb descoperă valoarea spirituală
a locului, adică împărăţia cerurilor, în care va fi nunta; şi aceasta încă de
la cele dintâi cuvinte ale Scripturii: „La început a făcut Dumnezeu cerul şi
pământul” (Fac. 1, 1). La o asemenea nuntă, închinările şi cântările se vădesc
a fi cu totul neobişnuite: „Cu noi este Dumnezeu, înţelegeţi neamuri şi vă
plecaţi!” (Is. 8, 9); şi iarăşi: „Doamne al Puterilor, fii cu noi. Căci pe
altul afara de Tine ajutor intru necazuri nu avem. Doamne al puterilor,
miluieşte-ne pe noi!” (Pavecerniţa mare). Şi tot profetul Isaia vesteşte de mai
înainte împotrivirea neamurilor („Dar ei, fără să ţină seama, s-au dus” - Mt.
22, 5; şi orice ar încerca să facă mai apoi, chiar şi ucidere, pedeapsa oricum
îi va ajunge – zice Domnul): „Şi orice sfat veţi sfătui, îl va risipi Domnul!
Şi cuvântul pe care îl veţi grăi nu va rămâne întru voi - căci cu noi este
Dumnezeu!” (Is. 8, 10). Căci toată slava, cinstea şi închinăciunea se cuvine a
fi aduse Dumnezeului Savaot Cel în Treime slăvit: „Căci trei sunt care
mărturisesc în Cer: Tatăl, Cuvântul şi Sfântul Duh, şi Aceşti trei Una sunt” (I
In. 5,8). Iar Cel ce este Mire poartă un Nume necunoscut în Ceruri
de către Sfinţii îngeri: „se cheamă Numele Lui: Înger de mare sfat, Sfetnic
minunat” (Is. 9, 5). Numele de Mire îl va purta şi pe pământ. Atunci când
fariseii şi saducheii indignaţi vor întreba despre sfetnicii Fiului de Împărat
– „De ce ucenicii lui Ioan şi ucenicii fariseilor postesc, iar ucenicii Tăi nu
postesc?” (Mc. 2, 18), El le va răspunde: „Pot, oare, prietenii Mirelui să
postească cât timp este Mirele cu ei? Câtă vreme au pe Mire cu ei, nu pot să
postească. Dar vor veni zile, când se va lua Mirele de la ei şi atunci vor
posti în acele zile” (Mc. 2, 19-20). La fel va fi şi în Ziua Judecăţii (când
vor fi cer nou şi pământ nou) preînchipuită în pilda celor zece fecioare. Atât
cele înţelepte, cât şi cele fără de minte, trebuiau să vegheze întru trezvie,
având untdelemn în candelele lor: „la miezul nopţii s-a făcut strigare: Iată,
Mirele vine! Ieşiţi întru întâmpinarea Lui!” (Mt. 25, 6). „Şi a venit Mirele -
iar cele ce erau gata au intrat cu El la nuntă … şi uşa s-a închis!” (Mt. 25,
10).
Odată
plinită sala ospăţului de nuntă şi uşile închise, „a intrat împăratul ca să
privească pe oaspeţi” (Mt. 22, 11). Dar oare ce semne distincte caută Împăratul?
Mai întâi, lumina feţei: „Străluci-vor în ziua răsplătirii ca nişte scântei”
(Sol. 3, 7) pentru că „sfinţii vor judeca lumea” (I Cor. 6, 2). Ce au drepţii?
Lumina izvorâtă din Jertfa Crucii şi din Mormântul Învierii lui Hristos: „s-a
însemnat peste noi lumina feţei Tale, Doamne” (Ps. 4, 6). Apoi, mintea curată
şi feciorelnică în lucrare: „Fiica Babilonului, ticăloasa! Fericit este cel
ce-ţi va răsplăti ţie fapta ta pe care ai făcut-o nouă. Fericit este cel ce va
apuca şi va lovi pruncii tăi de piatră!” (Ps. 136, 8-9) – adică va zdrobi
gândurile cele rele şi murdare de Piatra-Hristos, „Piatra cea din capul
unghiului” (Efes. 2, 20), „Păstorul Cel mare” (Ev. 13, 20), prin rugăciunea
făcută în Numele Lui, şi toate cugetele inimii bântuite de patimi, care
năpădesc sufletul, îl hăituiesc şi îl slăbesc până la deznădejde din pricina
lipsei de lucrare spirituală: „În dimineţi voi judeca pe toţi păcătoşii
pământului, ca să nimicesc din cetatea Domnului pe toţi cei ce lucrează
fărădelegea!” (Ps. 100, 10). Altfel spus, gândurile şi simţirile inimii se
curăţesc toate prin rostirea permanentă a rugăciunii lui Iisus: „Rugaţi-vă
neîncetat!” (I Tes. 5,17); şi tot Sfântul Apostol Pavel: „nu eu mai trăiesc, ci
Hristos trăieşte în mine!” (Gal. 2, 20). Apoi, mai caută şi o pocăinţă sinceră
şi curată, haina botezului neîntinată, plânsul şi suspinul negrăit al inimii
stăruitor până la a smulge din sine „boldul morţii care este
păcatul” (I Cor. 15, 56): „de bună voia mea mă voi mărturisi Domnului” (Ps. 27,
10). „Pe cel ce vine la Mine nu-l voi scoate afară” (In. 6, 37) pentru că „n-am
venit ca să judec lumea, ci ca să mântuiesc lumea” (In. 12, 47).
Alt
lucru pe care îl caută Dumnezeu la oaspeţii nunţii este împlinirea dreptăţii,
necăutarea la faţa omului, nepărtinirea, depărtarea cu tot dinadinsul de
fărădelegi şi de păcate, pentru izbăvirea şi curăţirea de acestea. Potrivit
Legii iudaice, desconsiderarea celui sărman şi căutarea părtinitoare la faţa
omului era unul dintre păcatele cele mai grele: „Cine eşti tu, ca să judeci pe
sluga altuia?” (Rom. 14, 4). În lucrarea de împlinire a dreptăţii, verdictul
dat de judecătorii rânduiţi de Lege (cărturari şi farisei) trebuia să fie
corect întru totul, iar nu influenţat de vreun câştig bănesc sau de vreo
tovărăşie lumească şi interesată. Dreptatea Legii Sfinte trebuia să troneze
peste toţi şi peste toate, dregătorii arătând astfel teamă şi respectul cuvenit
faţă de Dumnezeul pe care Îl slujeau. Judecătorul părtinitor, mânat de vreun
interes sau influenţat prin mită, dovedea prin aceasta că Îl dispreţuieşte pe
Dumnezeu, considerându-L mai slab decât oamenii, fie ei judecători sau
judecaţi. Nu putem fi mai milostivi şi mai drepţi decât Dumnezeu Însuşi cu
propria Lui Lege! În lucrarea intitulată „Antichităţi iudaice”, istoricul Iosif
Flavius scria: „Dreptatea este tăria lui Dumnezeu iar cel ce o respectă Îl
cinsteşte de fapt pe Dumnezeu. Cel cu funcţie mare de răspundere şi judecată,
atunci când se arată părtinitor, se pretinde a fi mai puternic chiar şi decât
Dumnezeu Însuşi”. De aceea, în Cartea Deuteronom stă scris: „Să ascultaţi pe
fraţii voştri şi să judecaţi drept pricina ce ar avea un om atât cu fratele
lui, cât şi cu cel străin” (Deut. 1, 16).
Iată cât
adevăr vădeşte Scriptura: „A poftit Împăratul frumuseţea ta!” (Ps. 44,13),
„stătut-a împărăteasa de-a dreapta Ta, îmbrăcată în haină aurită şi
preaînfrumuseţată” (Ps. 44, 11). Iată cum cinsteşte Mirele pe Mireasa Sa,
iar aceasta pe Mirele Ceresc, pe Dumnezeu şi Omul! Iată cum se
cinsteşte nunta cea cerească, văzând pe arhanghelul venit din Cer pentru a
aduce flori din grădina Raiului întru Vestirea cea Bună!
Iată că
printre nuntaşi Domnul „a văzut acolo un om care nu era îmbrăcat în haină de
nuntă” (Mt. 22, 11). A cui să fi fost vina? A Împăratului oare? Sau a slujitorilor
care vestiseră nunta? Ori a nuntaşului care, grăbit, n-a mai ţinut cont de
măreţia evenimentului? Iată ce zice Apostolul: „aceasta s-o ştiţi bine, că nici
un desfrânat, sau necurat, sau lacom de avere, care este un închinător la
idoli, nu are moştenire în împărăţia lui Hristos şi a lui Dumnezeu” (Efes. 5,
5) – „care se ia prin străduinţă şi doar cei ce se silesc pun mâna pe ea” (Mt.
11, 12). Desigur, pricina pentru care haina nu a mai fost pe măsura marii
sărbători se află în neglijenţa nuntaşului: „sfârşit creştinesc vieţii noastre
şi răspuns bun la Înfricoşătoarea Judecată a lui Hristos să cerem!”.
„Privegheaţi – pentru că nu ştiţi nici ziua, nici ceasul în care va veni Fiul
Omului!” (Mt. 25, 13). Mirarea împăratului – „Prietene, cum ai intrat aici fără
haină de nuntă?” (Mt. 22, 12) este tocmai şi mirarea tuturor celor care
constată şi astăzi că, după atâtea veacuri de creştinism la umbra Crucii lui
Hristos, după atâta jertfă martirică şi liturgică neîncetată, după atâta
cateheză şi pregătire teologică (în seminarii şi în facultăţi, cu profesori de
religie, cu nenumărate emisiuni spirituale de radio şi televiziune, cu atâtea
lucrări de literatură biblică şi patristică, ascetică şi mistică) – totuşi,
încă mai este posibil ca la nunta Fiului de Împărat din Cer să ajungă oameni
fără haină de nuntă ! Adică fără haină albă sufletească, luminată prin apa
Botezului şi curăţită cu lacrima Pocăinţei, ci întinată prin păcate şi
nespălată, spre deosebire de cei ce „şi-au spălat veşmintele lor şi le-au făcut
albe în sângele Mielului” (Apoc. 7, 14) „Cel Ce ridică păcatul lumii” (In. 1,
29).
„Prietene”
- este semnul bunătăţii şi bunăvoinţei lui Dumnezeu Care „nu voieşte moartea
păcătosului, ci ca păcătosul să se întoarcă de la calea sa şi să fie viu” (Iez.
33, 11) ci „voieşte ca toţi oamenii să se mântuiască şi la cunoştinţa
adevărului să vină” (I Tim. 2, 4) prin Fiul Său Iisus Hristos: „Dintre cei pe
care Mi i-ai dat, n-am pierdut pe nici unul !” (In. 18, 9).
Poate
cineva acuza Biserica de lipsă de bunăvoinţă atunci când vine vorba de nunta
Fiului de Împărat –permanenta Euharistie? Poate cineva să pretindă că nu i s-a
adus la cunoştinţă şi că nu a avut la îndemână calea către viaţa cea veşnică a
împărăţiei lui Dumnezeu?!... De aceea, răspunsul lui Dumnezeu la ceea ce putem
numi astăzi nunţi de ignoranţă şi de nepăsare – valuri de lene şi aburi de
trândăvie, ceaţă a necunoaşterii şi răceală a dezinteresului individual şi
social, comoditate în masă prin simplificarea mântuirii la combinări de trei
luate câte una: botez, nuntă, înmormântare (acesta fiind singurul rezultat al
„strădaniilor” oricărui simplu creştin ortodox de azi, de care „ruşine este
până a le şi grăi!” - Efes. 5, 12, şi de care dacă nu ar fi ştiut, păcat n-ar
fi avut!) – acest răspuns va cădea ca trăsnetul peste destinul unui popor care
s-a lepădat cu vârf şi îndesat de zestrea şi de moştenirea lăsate lui de
înaintaşi: „Legaţi-l de picioare şi de mâini şi aruncaţi-l în întunericul cel
mai din afară!” (Mt. 22, 13). Adică în locul lipsit de Dumnezeu, acolo unde
mâna nu mai poate săvârşi fapta cea bună şi nici picioarele nu mai pot păşi pe
„cărările vieţii” (Pilde 2, 19): „Mormântul lor va fi casa lor în veac,
locaşurile lor din neam în neam, deşi numit-au cu numele lor pământurile lor…”
(Ps. 48, 11). „Blestemat să fie tot cel ce face lucrurile Domnului cu nebăgare
de seamă !” tună proorocul (Ier. 48,10); „cu cel cuvios, cuvios vei fi; şi cu
omul nevinovat, nevinovat vei fi. Şi cu cel ales, ales vei fi; şi cu cel
îndărătnic Te vei îndărătnici! Că Tu pe poporul cel smerit îl vei mântui, iar
ochii mândrilor îi vei smeri” (Ps. 17, 28-30). „Nu va lăsa Domnul toiagul
păcătoşilor peste soarta drepţilor, ca să nu-şi întindă drepţii întru
fărădelegi mâinile lor!” (Ps. 124, 3) şi „în cer va fi multă bucurie pentru un
păcătos care se pocăieşte!” (Lc. 15, 7).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu