Motto: „De-ţi va
greşi ţie fratele tău, mergi, mustră-l pe el între tine şi el singur. Şi de te
va asculta, ai câştigat pe fratele tău.” (Matei 18, 15)
Sfintele Scripturi de Dumnezeu insuflate sunt pline de pilde şi învăţături din
care putem înţelege faptul că toată răutatea care se petrece între un om şi
altul îşi are pricina în nedreptatea comisă unul celuilalt: „Cel ce face
milostivire Domnul şi judecată tuturor celor ce li se face strâmbătate!”
(Psalmi 102, 6). Tocmai din acest motiv, Sfinţii Părinţi scriitori şi trăitori
ai Filocaliei ne îndeamnă permanent: „Către noi înşine să avem inimă de
judecător, iar către aproapele nostru inimă de mamă”; abia atunci şi numai aşa
va iubi Dumnezeu judecata omenească.
Concret, este vorba despre diferenţa fundamentală care apare în mod evident între
judecata omului şi judecata Domnului. Cezarul acestui veac judecă sub influenţa
legilor lumeşti şi condiţionat de împrejurările politice, sociale, economice,
de subiectivismul relaţiilor de simpatie sau antipatie - dictate de cele mai
multe ori de interesul de moment; conştiinţa însă - adevărată instanţă de
judecată divină, bici şi vargă a mustrării Lui Dumnezeu! - , aduce la lumina
zilei tot adevărul, chiar şi ascuns de ar fi în cele mai încurcate hăţişuri. De
pildă, - lucru ştiut de toată lumea – în vremea noastră abuzul de putere (în
orice domeniu socio-profesional s-ar exercita) a devenit un adevărat mod de
afirmare egoistă şi iresponsabilă a sinelui propriu. Pe de altă parte, ştim cu
toţii că Dumnezeu nu va obstrucţiona niciodată judecata omenească, pentru
a nu încălca în vreun fel libertatea vreunui om – nici cu ameninţarea
pedepsei aspre, nici chiar cu inevitabila răsplătire cuvenită fiecărei fapte -,
dar măsura cu care se va face la vremea ei această răsplătire este scrisă negru
pe alb în Sfânta Evanghelie: „Şi care va vrea să fie întâi între voi, să fie
tuturor slugă” (Marcu 10, 44). Iar aceasta pentru că înaintea Lui Dumnezeu mare
este doar omul care îşi pune sufletul pentru aproapele său. Vedem limpede
lucrul acesta în sfânta carte de înţelepciune care este ,,Patericul”, plin de
nenumărate pilde de cădere, dar şi de ridicare ale asceţilor nevoitori şi
luptători pentru mântuire din cursele vrăjmaşului care pizmuiesc mântuirea
oamenilor.
Dumnezeu Cel Bun şi de oameni Iubitor ne-a îndemnat prin gura Sfântului Apostol
Pavel: „Purtaţi-vă unii altora sarcina păcatelor!” (Galateni 6, 2). Când femeia
păcătoasă, care greşise în faţa Legii şi trebuia omorâtă cu pietre, a fost
adusă înaintea Mântuitorului Hristos, Iisus le-a spus acuzatorilor ei: „Cel
fără de păcat dintre voi să arunce cel dintâi piatra asupra ei!” (Ioan 8, 7) De
ce a dat un asemenea răspuns? - pentru că omul drept şi temător de
Dumnezeu nu va arunca cu piatra niciodată asupra aproapelui său. Spune Sfântul
Antonie cel Mare: „Numai oamenii mărunţi la suflet şi mărunţi cu cugetul împart
embleme şi stigmate semenilor lor, fără a ţine cont de neputinţa lor.” Iar
Sfântul Apostol Pavel ne sfătuieşte părinteşte: „nu pizmuindu-vă unii pe alţii”
(Galateni 5, 26) ”voi cei tari purtaţi neputinţa celor slabi!” (Romani 15, 1)
Altfel spus, Apostolul neamurilor vrea ca nu cumva să ajungem a crede că legea
iubirii creştine nu ne mai îndeamnă la dragoste şi iertare. E foarte adevărat
că Iuda L-a vândut pe Iisus, că Petru s-a lepădat de El - şi totuşi, Fiul Lui
Dumnezeu înseta după sufletele lor căzute, „dorea ca toţi să se mântuiască!” (I
Timotei 2, 4). Ca dovadă că a primit lacrimile desfrânatei ca şi pocăinţa
verhovnicului apostolilor. Din păcate însă, noi, fiii şi urmaşii lor,
creştini de cele mai multe ori plini de o evlavie făţarnică şi de un pietism
ostentativ, manifestăm la vedere acte care presupun o credinţă fierbinte, pe
când în ascuns suntem precum lupii sălbatici, având gurile pline de
Carnea şi Sângele sfinte ale Euharistiei şi aţintindu-ne ochii spre păcatele
semenilor! Prea mult şi prea adesea suntem gata de a ucide sufleteşte, gata de
a împrăştia răutate asupra aproapelui, gata de a sfâşia pe cel ce stă în calea
putreziciunii noastre sufleteşti şi împotriva fărădelegilor noastre - mascate
sub vălul falsei smerenii. Creştinii falşi sunt mai periculoşi decât sectele şi
decât păgânii, pentru că aceia au strâmbat adevărul după mintea lor şi urmează
nebuniei lor pe cale pierzării, în vreme ce creştinii (care vor să pară
oi cuvântătoare, fiind de fapt capre râioase) întunecă - prin orbirea
sufletească a răutăţii lor şi a „păstorilor” năimiţi, adevăraţi lupi îmbrăcaţi
în piei de oaie - vederea Adevărului Celui Viu, Iisus Hristos Fiul Lui Dumnezeu
şi Mântuitorul lumii.
În această adevărată artă duhovnicească de o fineţe unică a dezlegării
sufletelor din robia lanţurilor păcatelor, părintele sufletesc,
preotul-duhovnic, are deopotrivă rol de medic tămăduitor al patimilor, de
judecător al gravităţii păcatelor, dar şi de părinte iertător plin
de iubire compătimitoare; nu mai bun ca Dumnezeu, dar nici înlocuitor al Lui
în rânduirea pedepselor: „Mila Ta Doamne mă va urma în toate zilele
vieţii mele!” (Psalmi 22, 7) Prin gura proorocului Său, Dumnezeu vestise mai
înainte: „Milă voiesc, iar nu jertfă!” (Matei 9, 13) De aceea cere Dreptul
Judecător din partea oricărui păcătos ca jertfă adusă Domnului - „ duhul
umilit, inima zdrobită şi smerită” (Psalmul 50, 18). În vremea noastră
s-a cam pierdut sensul cuvintelor „fericiţi cei milostivi” (Matei 5, 7)
sau „fericiţi făcătorii de pace” (Matei 5, 9); e mult mai greu astăzi să faci
pace decât dreptate! Poate dreptatea se face uneori cu sabia ori prin vărsare
de sânge, pe când pacea este dar dumnezeiesc: „Pace vouă! Pacea Mea dau vouă!” (Ioan14.27);
„Învăţaţi-vă de la Mine, căci sunt blând şi smerit cu inima - şi veţi afla
odihnă sufletelor voastre!” (Matei 11, 29) Neodihna sufletească, neliniştea
permanentă şi frământarea continuă sunt roadele care macină pururea sufletul
omului ticălos lipsit de lucrarea duhovnicească a virtuţilor şi
preocupat mai mult de osândirea faptelor altora decât de pocăirea propriilor
sale păcate din pricina zavistiei care îi muşcă pururea inima. Invidiosul,
răutăciosul, duşmănosul, zavistnicul - toţi aceştia suferă o asemenea
pervertire sufletească încât pe cele bune le văd rele, pe cele drepte le
consideră strâmbe - deformate fiind de mintea lui întunecată de negura
răutăţii, atentând permanent la integritatea celor din jur din pricina
tulburării sale: „Vai de cei ce zic răului bine şi binelui rău; care numesc
lumina întuneric şi întunericul lumină; care socotesc amarul dulce şi dulcele
amar!” (Isaia 5, 20) Nu degeaba Mântuitorul a zis că „Luminătorul trupului este
ochiul” (Luca 11, 34) - după cum este ochiul (curat sau murdar) aşa va fi
şi trupul. Vederea alterată vatămă şi mintea şi de aceea strigă Dumnezeu prin
proorocul Său: „Ochi au şi nu văd, minte au şi nu pricep, urechi au şi nu aud”
(Matei 13, 13). În veacul acesta de pe urmă, vrăjmaşul cel de demult, satana şi
diavolul, desacralizează taina iubirii creştine, transformând-o în ură grozavă
şi neîmpăcată, sufocând-o prin ţinerea de minte a răului - neiertarea ducând la
necredinţă! Aceasta pentru ca să se împlinească şi alt cuvânt al Mântuitorului:
„Rătăcirea cea din urmă s-a făcut mai rea ca cea dintâi!” (Matei 27, 64).
E bine pentru unii să înţeleagă faptul că Taina Spovedaniei nu este un
instrument folosit pentru manipularea semenilor profitând de cunoaşterea
păcatelor lor; de vor fi fiind unii care să facă aşa ceva... - vor auzi
cuvintele aspre ale Judecăţii: „Întrucât aţi făcut celor mai mici, Mie Mi-aţi
făcut!” (Matei 25, 45)... „ori bine, ori rău.” (II Cor. 5, 10)
( Parintele Calistrat - Manastirea Vladiceni Iasi)
( Parintele Calistrat - Manastirea Vladiceni Iasi)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu